דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

העלייה התורכית לארץ ישראל לאורך השנים

 

תחילתה העיקרית והמסיבית של ההתיישבות היהודים בתורכיה והשינויים המסורתיים , שחלו על אנשי הקהילה היהודית הותיקה ,החלה לאחר גרוש ספרד ,בזכות היהודים שהגיעו מפורטוגל וספרד יהודים אלו הצטרפו לקהילות היהודיות ,בעיקר בערים הגדולות בתורכיה ,יהודים שחיו בממלכה עוד מהתקופה הרומאית ובתקופה הביזנטית שלאחריה,קהילות אלו נמצאו בעיקר בערים הגדולות כמו איזמיר,בורסה ,איסטנבול וקושטא .

בחלוף מאות בשנים צמחו קהילות יהודיות בערים קטנות יותר בשטחי הממלכה התורכית , כיוון שכך השתנו מסורות וחיי היהודים במנהגיהם לאורך השנים , יהודים אלו שהגיעו היו בעלי מסורות שעוצבו  בארצות מוצאם ,בתופעה זאת אנו מבחינים ביהודים שהתיישבו במזרח תורכיה ,שהושפעו מתרבותם בארצות מוצאם, בחבל הארץ הכורדי או העיר חלב .

כאשר הוקמה הממלכה העותומאנית ,החלו היהודים בממלכה להתאגד והקימו גוף יהודי שייצג אותם בפני השלטונות , בראש הגוף הועמד אדם יהודי חשוב שנקרא חכם באשי ומתחתיו רבים שהנהיגו את קהילות הערים שבהם ישבו היהודים.

השפעת הקדמה והרעיונות הציונים לעלייה לארץ ישראל, שהחלו לנשוב בתחילת המאה התשע עשר בארצות אירופה בעיקר במזרחה ,חלחלו לצעירי העדה היהודים בקהילות תורכיה ,בראשונה לערים הגדולות ולאחר מכן גם לקהילות הקטנות,כתוצאה מכך החלו להתארגן אגודות בעלות רקע ורעיונות ציוניים , למורת רוחם של שליטי הממלכה העותומאניים,  חלקם של הצעירים הקימו קבוצות ספורט שהחלו לקיים תחרויות עם קבוצות מקבילות בארץ ישראל מבין אנשי העליות .

חלקם של הצעירים היהודיים, הושפעו מאישים יהודיים שביקרו בממלכה העותומאנית,  או גורשו אליה בתקופת מלחמת העולם הראשונה מארץ ישראל, אולם מפאת המלחמה ובעיות הכלכלה הקשים בארץ ישראל לא הייתה עלייה מרובה של יהודים תורכיים עד שנות השלושים .

יהודים עולים אלו נמנו בעיקר חכמים ואנשי תורה ואפילו קשישים שבאו לסיים את חייהם ולהיקבר בארץ ישראל,עליה זאת הושפעה גם מהמחיר הרב שנדרשו עולים אלו לשלם באגרות לכניסה ולצרכי המסע בעיקר בשייט באוניה מתורכיה לנמל יפו או עכו בארץ ישראל ,לאחר עלייתם השתלבו העולים מתורכיה בין היהודים הספרדיים הוותיקים בארץ ישראל ,כיוון שדמו להם במנהיגיהם בשפתם ובתלבושתם.

חלק מהעלייה הדתית המסורתית הזאת שמרו על מסורתם בצורת תפילתם והקימו בתי כנסת ובתי מדרש על מנת שיוכלו להתפלל על פי דרכם מימים ימימה , חלקם של היהודים גרו בשכונת נחלת שבעה ששם הקימו את בית הכנסת האיסטנבולי ,חלקם עברו לגור בשכונת מחנה יהודה , חלק מספרי התורה בבית הכנסת הגיעו מתרומות של בתי כנסת ספרדים בירושלים, חלקןם הובאו מבתי הכנסת של הקהילות בתורכיה.

מעבר לרעיונות הציוניים לעלייה, החלה לנשב ולחלחל בתורכייה, האנטישמיות שהגיעה מארצות אירופה , גורם זה החל להשפיע על היהודים בתורכיה וגרם להגברת זרם העלייה לארץ ישראל,לאחר שהתנועות הציוניות שהוקמו כנגד האנטישמיות החלו לעודד את אנשיהם לעקור ולעבור לגור בארץ ישראל, צעירים אלו סחפו את בני משפחותיהם וגרמו לעלייה של משפחות וחמולות תורכיות יהודיות לעלות לארץ.

העלייה הגדולה של קהילות יהודיות שלמות החלה לאחר מלחמת השחרור , בתקופת 1948-50 הגיעו מעל לשלושים וחמש אלף יהודים תורכיים לארץ ישראל מרביתם לעיר ירושלים ,כיוון שנוצרה בעיית המגורים ,החלה המדינה לשכנם בבתים נטושים ועזובים בעיקר בשכונות על קו התפר והגבול הירושלמי ירדני ,שכונת ימין משה,שכונת ממילא ,שכונת עין כרם.


 
 
 
בניית אתרים - שרקור