דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

סיפור מגרש הרוסים א

 

הקדמה לכניסת הרוסיים לארץ ישראל

לרכישה של אדמות מתחם מגרש הרוסים קדמה בשנת 1844 ,הגעה של הארכימנדריט הרוסי פורפדיי אוספנסקי מטעם הכנסייה האורתודוכסית הרוסית ,כאשר הוא נושא בכיסו סכום של כשלוש מאות אלף פראנקים זהובים ,בעבור המנזרים האורתודוכסים בארץ ישראל ,ממון רב זה שהביא איפשר לו ,להוריד ממעמדה את הכנסייה האורתודוכסית היוונית ששלטה בארץ ישראל.

כיוון שהכנסייה האורתודוכסית הרוסית צברה כוח , מיהרו שליטיה של רוסיה להגדיל את המשלחת גם באנשי מנהל חילוניים ,רק לאחר התבססות הכנסייה האורתודוכסית החלו ראשי הכנסייה של המיסיון הפרבוסלאבי בשנת 1857 להגיע גם לארץ ישראל על מנת לרכוש אדמות ולהתבסס כאחותה האורתודוכסית , לצורך זה הפקיד אחיו של הצאר סרגיי ניקולאי בידה כסף לביצוע הפרויקט,לצורך זאת הוקמה בשנת 1880 "החברה הארץ ישראלית (פלשתינאית )הרוסית הפרבוסלאבית הקיסרית " שמטרתה הייתה לבנות אכסניות למגורי צליינים , בהמשך אף המשיכו אנשי הכנסייה לרכוש שטחים ( יש הטוענים כי את האדמה רכשה הכנסייה ממשפחת טאונוס) מחוץ לחומות מגרש הרוסיים ולבנות גם שם מבני מגורים ומסחר , בתחילה נקרא המתחם ירושלים החדשה (נבוי ירוסלמה ) הערבים קראו לה מוסקובייה .  

 

האדמה היהודית אגדה ירושלמית

אגדה ירושלמית אחת מספרת כי בטרם קנו הרוסים את שטח האדמה למתחם, ניסה לרכשה יחזקאל סוחולובסקי –דנין , אך במשא ומתן עם המוכרים נחלקו הדעות למידת השטח שעליו היה צריך לשלם , האם רוחב המרווח בן הבתים הוא ברוחב מעבר חמור אחד או שנים ,דבר שהיה מגדיל את כמות התשלום ולכן נפלה העיסקה.

אגדה ירושלמית בעלת זקן נוספת ,מספרת כי למעשה את אדמת מגרש הרוסים ,רכש אחד ממייסדי שכונת מאה שערים ושכונת בית ישראל הרב זלמן נחום , על פי האגדה רכש הרב זלמן נחום את שטח המתחם ברצונו ליישב ולהקים שכונה חדשה מחוץ לחומות,סכום הרכישה בין המוכר לקונה נקבע ל 250 נפוליונים זהובים , שלף הרב זלמן נחום מקדמה של חמישים נפוליונים ואץ רץ לדווח לרבו הרבי הגאון מקאליש.

שמע הרב את הבשורה אחז בידיו את ראשו וביכה על הקנייה שירדה לטמיון , כי לדעתו אף אחד לא ירצה להתיישב בגבעה החשופה, מיהר הרב זלמן נחום , לחפש קונה על מנת להציל את המקדמה ששילם, לאחר משא ומתן קצר ,מצא קונה ערבי נוצרי בשם שירשירי וקיבל את כספי המקדמה ששילם, קינח הרב זלמן נחום את מצחו ,שיחרר אנחת רווחה והודה למזלו .

מיהר הערבי הפיקח והציע את האדמה לכנסייה הרוסית, במחיר של עשרות אלפים נפוליונים מוזהבים ,שואלים זקני ירושלים מה שווה דעתו של הרבי בגולה ,אל מול כיסיו הנפוחים מכסף של שירשירי ,ומה גדולה אובדנה של האדמה היהודית שנפלה בידי הגויים.

במחצית המאה התשע עשר החלה נהירה של צליינים מארצות אירופה למקומות הקדושים למאמיני הדת,כול מעצמה אירופאית החלה לדאוג לצליינים אלו בהקמת תשתית מגורים,מזון ושרותי בריאות , במסגרת דאגה זאת רכשה הכנסייה הרוסית הלבנה בשנת 1857 ,מידם של השלטונות העותומאניים, שטח בן כשבעים דונם , שכלל גבעה והאדמות שסביבה להקמת מתחם ( מגרש הרוסים) שישרת את קהילת הצליינים הרוסית בביקורם בירושלים העתיקה , עוד רכשה המשלחת את הכנסייה היוונית למרגלות הר הזיתים,שטחי אדמה ביפו,במורדות הר הכרמל,בעיר טבריה וסביבותיה,בחברון ובעיר יריחו וסביבותיה.

לצורך הקמת המבנים והגדר סביבה שלח הצאר הרוסי משלחת גדולה שנקראה המיסיון הפרבוסלאבי והפקיד בידה כסף לביצוע הפרויקט,לצורך זאת הוקמה בשנת 1880 "החברה הארץ ישראלית (פלשתינאית )הרוסית הפרבוסלאבית הקיסרית " ,שמטרתה הייתה לבנות אכסניות למגורי צליינים הן לגברים בנפרד שנקראה אכסניית סרגיי ניקולאי (בית הבולשת הבריטית בהמשך וכיום בית המשפט לתעבורה ומחלקת המדידות ) ואכסניה לנשים שנקראה על שמה של אשת הצאר מריה ניקולאי ,אכסניה נוספת לאנשי המשלחת ואנשי הדת ,אכסניית גברים במקום שבו נמצא מטה משטרת ירושלים,אכסניית נשים כיום מוזיאון המחתרות ,חציבת בורות מים לצרכי הצליינים,בית חולים לטיפול בצליינים,בית נציגות לקונסול הרוסי וכמובן כנסייה שנקראה כנסיית השילוש הקדוש .

המבנים שנבנו במגרש הרוסים היו מאבנים מסותתות ומעוטרות בקישוטים, על כול מבנה הוטבע הסמל של הכנסייה הפרבוסלאבית אלפא אומגה שפירושם " הראשית והאחרית "כאשר הראשית מסמנת את האלוהות והאחרית את הדת" , כיום מעטים מבני הכמורה הרוסית בארץ אוהבים את הסמל המשויך לדת הפרבוסלאבית ,את מלאכת העיטורים ביצע המורה לסיתות אומנותי בבית הספר כי"ח אליאנס במגמת המקצועות שבראשה עמד ניסים בכר .

בשנת 1898 החברה הפלסטינית הרוסית ,הקימה במגרש הרוסים לקראת חג המולד ,צריף גדול לאכסון חלק מהכמות הגדולה של הצליינים הרוסיים (בוגומולצ'י)שהגיעו לקראת חג המולד ,הנקודה היהודית בבניית המתחם הרוסי קשורה לבנק ולירו שעזר לרוסים בהעברת כספים ובמתן שירותים בנקאיים,בין ארץ ישראל לשלטונות ברוסיה ,בשנת 1898 החליט הצאר להעניק לחיים ולירו אות הצטיינות גבוה על פועלו ועזרתו.

אנשי הכנסייה האורתודוכסית הפלשתינאית לישראל , החלו ברכישות מסיביות של קרקעות בירושלים כמו מגרש הרוסים עוד רכשו אנשי הכנסייה :

הכנסייה בעין כרם , מתחם הכנסייה נקרא גם מוסקובייה, המתחם כולל : שתי כנסיות שאחת גדולה ושבנייתה החלה בתחילת המאה העשרים בידי הנסיכה ייליזבטה פיודרובנה בסגנון פרובוסלאבית עם הבצלצלים בגג בנייתה הושלמה בשנת 2004 בעיקר הגג החסר ונקראת כיום כנסיית השילוש הקדוש,עד אז כונתה הכנסייה הבלתי גמורה, לא להתבלבל עם כנסיות השילוש הקדוש במקומות אחרים,הכנסייה הקטנה מוקדשת לביקור אמו של ישו מרים בעין כרם,והאמונה על לגימת המים מן המעיין.

הכנסייה במורדות הר הזיתים ,הנסיכה יליזבטה הייתה נכדתה של המלכה ויקטוריה מאנגליה,את ילדותה העבירה בגרמניה עם הוריה,עד שנשאה לאחיו של הצאר הנסיך סרגיי, לאחר נישואיה החלה ברכישת קרקעות באזור ירושלים לטובת הנצרות הפרבוסלאבית , היא אף בנתה את כנסיית מרים מגדלנה באזור הר הזיתים בעת שפתחה את הכנסייה ביחד עם בעלה היא בקשה שלאחר מותה תקבר בחצר הכנסייה.

עוד ברכוש הרוסי הכנסייה בחיפה על הר הכרמל באזור טבריה מספר כנסיות בינם כנסיית מרים מגדלנה כנסיה באזור אבו כביר ,ביפו, שטחי אדמה באזור עפולה ועוד, הכספים לקניות אלו הגיעו מסרגיי רומנוף אחיו של הצאר על קרקעות אלו הוקמו מבנים ואכסניות שקלטו את זרם הצליינים הרוסים שהגיעו.

בשנת 1907 נערך במתחם הרוסים חגיגות העשרים וחמש שנים להקמת המתחם , המבנים קושטו בקישוטים ועל שערי הכניסה למתחם נתלו ציורים של תלמידי בצלאל ובמיוחד על המבנה המרכזי שכונה פלשתינה , תזמורות הממשל העותומאני ניגנו בחגיגה .

לאורך השנים נהגו בני ירושלים לאחר התפילות לבקר במתחם הרוסים במסגרת סיורי השבת שערכו תושבי ירושלים,כיוון שבמתחם נטעו עצים ואנשי השרות הרוסיים שמרו על המקום נקי ומטופח, אלא שבשנת 1911 שינו אנשי הדת שניהלו את מתחם מגרש הרוסים והחליטו להעמיד שמירה בשערי הכניסה למתחם ,שמנע כניסת בני דת משה ( היהודים) ונאסר עליהם לבקר במתחם הרוסים בימי השבת, לעומת זאת לא נמנעה כניסת המוסלמים למתחם בשבתות.

כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 ,פסקה התנועה הצליינית הרוסית בארץ ישראל באותה שנה עוד הספיקו להגיע למסע הצליינות בארץ ישראל ,כשנים עשר אלף צליינים רוסיים,חלקם הגדול הצליח לחזור והגברים שבניהם גויסו מיד לצבא הצארי ,בארץ נותרו מעל לחמש מאות נשים בנות כול הגילים שסירבו לחזור למולדתם , במיוחד לאחר תחילת המהפכה האדומה שבה נרצח הצאר ובני משפחתו.

זרם הכספים הקיסרי נעצר,חלקם הגדול של הנשים נכנסו למנזר בהר הזיתים וחלקם במנזר בעין כרם ,חלק מהנשים נותרו בדירות שבבעלות הכנסייה הרוסית, והשתכרו חלקם מעבודות של כביסה ומשק בית בבתי הערבים העשירים ובבתי היהודים, אך המבוגרות שנותרו המשיכות להתפלל ולשהות בכנסיה שבמנזרים, בכנסיית השילוש הקדוש במתחם הרוסיים נותרו כשלושים כמרים ,שעבדו בעלי מקצוע זעירים כמו נגרות פחחות שעסקו בתחזוקת המבנים שברשותם, המשכילים שבניהם עבדו במערכות עיתונים ,חלקם עבדו בעונה בקטיף התפוזים בפרדס בקצה של רחוב הרצל כיום וחלקם עסקו בקטיף במטעי הבננות במנזר ביריחו .

כיוון שפרצה המלחמה נותרו אנשי הכמורה הרוסיים עם חובות ומיד לאחר כיבוש הארץ בידי הבריטים, העמידו אלו לרשותם הלוואה גדולה ,כיוון שהשלטון התחלף ברוסיה ,נותרו חלקים גדולים מהרכוש הרוסי בארץ ישראל תחת שליטת הכנסייה הלבנה הפרבוסלאבית, אנשים אלו חיו בתקווה שאולי יתקיים שוב מהפך בארצם,את נכסי הרוסיים ניהלו מנהלים משני השלטונות הלבנה והאדומה ,וכונס נכסים מנדטורי מונה מטעם השלטון המנדטורי בישראל לפיקוח , אך בכספי השכירות למבנים מהשלטון הבריטי המשיכו להתקיים האנשים של הכנסייה הרוסית הפרבוסלאבית הקיסרית ולשלם לאנשיהם דמי מחייה המגורים סופקו בחינם .

בניסיונם ליצור עוד הכנסות מרכושם,בשנת 1925 מכרו ראשי הכנסייה הלבנה בארץ ישראל זיכיון לבניית מבנים חדשים במתחם לשני ערביים שבנו את המבנים על חשבונם ,תמורת זכויות השימוש וההשכרה לעשרים וחמש שנה ,מהכספים שנתקבלו תמורת הזיכיון קיוו ראשי הכמורה לקבל הכנסות גבוהות יותר ,אחד המבנים שנבנה פנה מהמתחם לכוון רחוב יפו ,במבנה השתכן בנק מרכתיל ומלון ויטה ,אך תקוותם של הכמרים נתבדתה וההכנסות היו נמוכות כיוון שהערבים בזכות בניית המבנים קבלו את ההכנסות לכיסם.

אי לכך לקחו שוב ראשי הכנסייה הלוואה והרסו חלק ממבני הצבא ובנו עליהם בתים לחנויות ומשרדים,את ניהול החלק הדתי והתפילות ניהל הארכיבישוף אנטיני מתחילת הדרך , הוא אף היה ארכיאולוג שחפר בירושלים , את ממצאיו שלח למוזיאונים ברוסיה במיוחד לעיר פטרבורג , כמו פסל ראשו של אנדריאנוס, מצבת קבר עוזיהו המלך , גופות חנוטות מהתקופה שלפני הספירה.

הזקנות הרוסיות ( הדורות השניות והשלישיות) שנותרו במנזרים ובכנסיות עדיין חולמות על שיבת הכנסייה הרוסית הפרבוסלאבית הקיסרית לשליטה ברכוש שנותר בארץ ישראל ועל ימי הצליינות .

 


 
 
 
בניית אתרים - שרקור