דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ירושלים רחוב יפו 1 סיור לאורכו מחומות העתיקה ליציאה מהעיר

 

סיפור סלילת הנתיב הנקרא היום רחוב יפו ,המחבר את העיר יפו עם העיר העתיקה לירושלים טמון בפתיחת דרך העפר בשנת 1861 בתקופת השלטון העותומאנית  - התורכית בעת שהוקמו שכונות חדשות מחוץ לתחומי חומות העיר העתיקה .

משני צדדיו של הרחוב הוקמו מבנים לאורך השנים ,מוסדות שלטוניים ,חנויות למסחר ושכונות חדשות ,הוקמו מתחם מגרש הרוסים על מנת שישמש מקום שהייה ולינה לצליינים שהגיעו לביקור בארץ ישראל,שכונת נחלת שבעה ,שכונת מחנה יהודה ועוד ועוד , זקני העיר טוענים כי כאשר ברצונך להבין את ההיסטוריה של העיר ירושלים, מחוץ לחומות  יש להבין ולהתבונן על התפתחות רחוב יפו המבנים שהוקמו לצדדיו והשכונות משני צדדיו שמחוץ לחומות .

בתחילה שמשה הדרך למעבר שיירות של בעלי חיים ומשא ורוכבים,להולכי רגל ולאחר מכן החלו לשדרגה למעבר עגלות וכרכרות בתחילה בידי הקהילה הטמפלרים , אך עד מהרה בידי בעלי עגלות למשא ותיירות ולעולי הרגל, בהמשך שופרה שוב הדרך כאשר הגיעו הרכבים הראשונים לארץ ישראל בתחילה לרכבים פרטיים, לתיירות ובמהרה הגיו המשאיות והאוטובוסים ,באזור שער יפו הוקמה תחנה מרכזית ששימשה הן את בעלי העגלות הכרכרות והתחבורה הציבורית.

 

בתקופת השלטון הבריטי עלתה חשיבות הדרך והיא אף רוצפה ונסללה על מנת להקל את מעבר הרכבים, בשנת 1923 החלו בסלילת ציר התנועה ברחוב יפו מכיכר אלנבי לכוון היציאה מהעיר , שטחי האדמה שבהם עבר הכביש נלקחו מבעליהם היהודיים בצו ממשלת המנדט חלק מהאדמות ללא תשלום, הכביש הראשון המשני שנסלל החל מכיכר ציון דרך רחוב בן יהודה עד בית הספר בצלאל הכביש הראשי דרך יפו יחבר את השכונות זיכרון משה ,כנסת ישראל ושאר השכונות יעבור בבית הספר כי"ח אליאנס בצורה שתפריד מאגף לימוד המקצועות ימשיך על שטחו של חצר וולירו לפני משטרת מחנה יהודה .

לקראת שנות השלושים של המאה העשרים החלו להופיע על ציר תחילת רחוב יפו בואך לכוון רחוב המלך גורג ,נספרו כששה דוכנים וחנויות של מצחצחי נעלים ,חנויות אלו היו בידי ארמנים ומוסלמים, עיקר פרנסתם מיהודים שצחצחו את נעליהם בעיקר בסופי השבוע לקראת יום השישי והשבת ,עוד נפתחו על הציר של רחוב יפו ,דוכני הגרלות אשר נתמלאו למקווים לניסים במיוחד בשעות הערב .

נתיב רחוב יפו לא השתנה מאז הקמתו , תווי הבתים והמוסדות משני צדדיו נשאר פרט למקומות שנאלצו להרחיבו על מנת לקלוט את הרכבת הקלה העירונית.


 
 
 
בניית אתרים - שרקור