דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
ניווט
 
 

ירושלמי אנוכי - מן האגדות הומור ירושלמי

 

בעבר ניצבה עמדת כניסה לירושלים שבה היו מחלקים פתקית שהודבקה לבגד ירושלמי או לאורח ,בכדי לזכות בתווית הירושלמית היה על הנכנס בשערי עמדת הבידוק ,לעבור בחינה מדוקדקת בירושלמיות  , אותה עמדה גם שרתה את עוזבי העיר , בכדי לאסוף פתקיות ירושלמיות אלו בחזרה  ולשלול זכות המהגרים לשאתם באשר ילכו .

מבחני הכניסה כללו בעבר :

מבחן זיהוי והשתייכות שכונתית , הקשורים לשכונת מגוריו של הירושלמי , שאלות כמו : מי שייך לכנופיית בית מזמיל ,שהפכה לאחר דור לכנופיית קריית יובל , או שמא לכנופיית הקטמונים , לימים הצטרף הסממן הצהוב בדמות הצעיף לאוהדי ביתר  והצעיף האדום לאוהדי הפועל ( הלנו אתה ,או לצרינו ).

 

על הנבחן לזכור ,כי בעבר הרחוק ,היו האדומים רבים  מאוהדי ביתר וזבוטינסקי, טוב אולי בגין יהיה זכרו ברוך היה אז במיעוט, או שמא שייך אתה לפנתרים השחורים אלו שגולדה מאיר  ירום הודה , לחששה שאינם נחמדים ובל נשכח, את אנשי סמטאות השוק וחברי לילדות בשכונת התפר ממילא (כול משמש מלמליאן ).

מבחן האצולה ,במבחן ישאל הנבחן למוצאו העדתי , האם סמך טטניק הינו ,או שמא ספרדי רגיל,האם אשכנזי נסיך בן שכונת רחביה ,או סתם בן עולים שאינו יקה .

מבחן הצעקות , במבחן זה נבחנים רק בעלי הגלימות השחורות ( רחמים בימי הקיץ הלוהטים ), המקיימים מבחן פנימי שבועי, בסוף השבוע ובימי חג ,לפני קבלת כספי החלוקה בצעקות שבאס שאבס למצטיינים ,חוויה ירושלמית חביבה זאת שאנו זוכים לקבלה, בכול שבת כמו שעון השמש התלוי ,על הישיבה בפתח שוק מחנה יהודה  ,לפעמים לעונג שבת ,ניתן לקבל בולקלה מתוספת אבן בראש לתזכורת.

הפשקווילים הינם ההצגה הטובה שבעיר, לב לבם של מופעי הרחוב הירושלמים, שאנו נוהגים לערוך מימים דה קדמן ,ברחובות העיר ועל קירותיה ,מרבה פשקווילים מרבה נכסים .

 

דוגמית לנאמר בהם  בימים עברו : צינור של שופכין ,עלה המלוכלך ברפש מראשו ועד רגליו, קלוה של מי מדמנה ,בית המחראות ,עבוט של מימי רגלים .

 

כמובן שמילות השיר במופעי הרחוב ,השתכללו לחידושי השפה העברית המדוברת ,נשארת השאלה במבחן השנתי, מדוע העירייה חוזרת על טעותה ובכול שנה מחדשת את פסטיבל ישראל בבירה .

 

למבחן הצעקות בל נשכח את צעקות סליחות ,סליחות ערב הימים הנוראים שלוו בדפיקות אדירות על פתחי הבתים ,כיוון שהתפקידים הללו חולקו למיוחסים לכול ימי חייהם ולאחר מותם ,עדיין רועדים הבתים בהתקרב יום כיפור מעצמם ולא רק מרעידות האדמה .

מבחן הזמן האבוד למשחקי הסטנגה ,שנגזל מהילדים הרכים בעירנו,  כמובן יזכרו המבקרים והתושבים החוזרים, כי זמן כניסת השבת בירושלים, מקדים בארבעים דקות את כניסתו ברחבי הארץ וזהו הזמן האבוד .

מבחן ידיעת תפילת שמע ישראל ,היא חובה בעירנו ,מחוץ למילה גאוולד גאוולד , בתוספת מבחן ההתמצאות ,לידיעת מיקומם של בתי החולים  ,כי הרי אנו עיר של פרעות ומאורעות מימים ימימה , נגד עין הרע לא נזכיר הפיצוצים והטרקטורים .

מבחן המדרכות הנעלמות , מבחן מעשי לסופי שבוע ובערבי חג  ,להקלה על המבחן מגיע הקדוש ברוך הוא ומסיר מדרכותיה של העיר עד צאת השבת, שאז מחזירן  ונאמר בפסוק המפורש "אין מהלכין בשבת על המדרכות הטמאות טפו טפו ", לזכר ימי עברה של העיר כמו שנאמר, בימים דה קדם  לא היו מכוניות בירושלים ולא מדרכות.

מבחן בתי הקבורה בירושלים ,המבחן התיאורטי דן בהלכות קבורה  ירושלמיים, הנהוגים על פי עדתך והעמותה השלטת בחלקת בית הקברות ,הבוחן כולל התמצאות בסייגים באיסורים ובכול הבלי העולם הבא, המורים את הדרך מהעולם הזה, על פי המנהגים הרשומים במשרד הפטנטים .

מבחן שאיבת המים מהבור, מבחן קיומי זה מושרש ברך הקט מילדותו , כי הרי הוא נשא ביחד עם אימו את פח המים או הדלי שנשאב מבורות המים, בתהליך השאיבה יבחן הנבחן בשליפת דלי המים מהבור ,או בכישלונו בעת אובדן הדלי במעמקי הבאר,או איך שולים דלי שנשמט,  כמובן שנבדקה בקיעות הנבחן, בידי איזה גבאי ,נמצא מפתח דלת פי הבאר ומה מחיר הדלי על פי עונת השנה, ושאלת השאלות איך נמדדו יתרת המים הנותרים בבאר.

מבחן חג הפורים ,חג השתייה והעישון ,באיזה שכונות בירושלים על פי דיני פורים,  חוגגים את חג הפורים בי"ד בשבט ובאיזה שכונות חל החג בט"ו  , מה היא התקנה לקביעה זאת, רמז : האם תלוי בעובי החומות או בגובהם ,או סתם כיוון שהעיר מוקפת חומה.

מבחן השחייה : ידוע הו לכלל ישראל ,כי ירושלמי טהור לומד את תורת השחייה במקוואות לחיזוק הלימוד עליו לצאת למעיינות הממוקמים בירושלים ובסביבתה , ירושלמי טהור אינו מבזבז את הבלי העולם ברביצה על חולות חוף ירושלים , יעידו על הכישרון בטבילה הישגי שחייני ירושלים לאורך השנים .

מבחן השפה והמנהגים הוא האהוב עליי , המילה מאתיים , בנדורות, סטנגה ואין צורך להוסיף ולדש דש בנושא ,כי ירושלים שפת קודש לה .

ברור לעיל ,כי זרם השאלות הרב הקשורים לידע , לשאלות המבחן בעמדת הכניסה לעיר מביא את תושבי העיר, שמלבד קרבתם לאוויר פסגות בשמים , להרבות בידע וחוכמה במיוחד נושאים את תג החוכמה הירושלמי .

מילים אלו נכתבו משום זקנתי ואין אני כותבם חס וחלילה ,בניסיון לפגיעה בכבודו של איש ,אלא מעט חיוך לימים חמים אלו.

 


 
 
 
בניית אתרים - איקומטרייד