דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

חדרה פארק נחל חדרה

 

מיקומו של הפארק מתחת לתחנת הכוח אורות רבין בחדרה , בין כביש 2 הישן המזרחי לבין חוף הים ומדרום לתחנת הכוח אורות רבין.

 

ניתן להגיע אליו בנסיעה על כביש החוף מכוון תל אביב לחיפה ,כאשר מגיעים עד מחלף גבעת אולגה ויורדים אליו,פונים לכוון הים ,פונים בפניה הראשונה ימינה וממשיכים כשני קילומטר, עד המפגש עם גדות נחל חדרה.

 

תחילתו של רעיון הקמת הפארק, בהחלטה משותפת לקקל ולעירית חדרה ,בעת שהקימו את תחנת הכוח אורות רבין בשנת 1982, הפארק משתרע על שטח הקרוב לשבע מאות דונמים ,במרכזו של הפארק נחל חדרה שמימיו היו מזוהמים ,לתוך נחל חדרה שולב צינור ותעלה  שבה מוזרמים  מי הים העודפים ששמשו לקירור הטורבינות בתהליך יצור החשמל ,מים אלו  שהתחממו בתהליך יצור החשמל בטורבינות יוצאים בחזרה לים הפתוח בדרכם מוליכים את הזיהום שהיה בנחל לים .

מי הקירור עוברים בדרכם בארבעה סכרים שגובה כול אחד כשנים וחצי מטר בקרוב, ונשפכים לבריכות אגירה קטנות מאחורי כול סכר בדרכם לים,בריכות האגירה הללו בנתיב משמשות כמקום מרבץ לטבילת גופם של המטיילים בפארק.

 

בתהליך יצור החשמל מוזרמים מעל ל 16 אלף קוב מים שנשאבו מהים בשעה , ולאחר תהליך הקירור הם חוזרים בטמפרטורה של מעל ל 27 מעלות בחורף וקרוב לארבעים מעלות בקיץ,בנוסף הוקם סכר עילאי המפנה את מימי הנחל המזוהמים מחלקו העליון של הנחל לנתיב אחר בדרכו לים,הסכר משמש גם כגשר מעבר .
 

לתחנת הכוח שלוש ארובות שכול אחת מחוברת לשתי טורבינות ליצור חשמל ,שתי הארובות הדרומיות יותר גובהם כמאתיים וחמישים מטר ,הארובה השמאלית גובה כשלוש מאות מטר, להזנת הטורבינות משמש מסוף הפריקה לחשמל המעביר מן האוניות את הפחם במסועים אלו נפרדים במסועי משנה המזינים את טורבינות יצור החשמל.

 

אוניית צובר לפחם, פורקת מתוכה כמאה שמונים אלף טון פחם ,המספיק לשבוע עבודת הטורבינות בעת יצור החשמל .

 

לאורך גדות נחל חדרה נבנו דפנות חדשים ,הגדה הצפונית זכתה לדפון סוללת עפר מפסולת אבק הפחם ממנו מופעלת תחנת הכוח , סוללה מהודקת בגובה של מעל לחמישה עשר מטר ובה נטועים שיחים וצמחיה על למנוע את פעולת הסחף .

 

לאורכה של הגדה הדרומית של נחל חדרה  הוקמה טיילת אבן ובטון, בטיילת נבנתה מזרקה בכיכר הנקראת המבוע ,לטיילת זאת גם הועברה האנדרטה של אבשלום פיינברג , לאורך שתי הגדות ממוקמות שתי חורשות איקליפטוסים משנות השלושים של המאה הקודמת על מנת למנוע את סחף האדמה , על החלק של החורשה הצפונית , התמקמה להקה של מאות קורמורונים גדולים אשר נטשו את דרך הנדודים והשתקעו במקום .

 

כתוצאה מפעולות הכנת הפארק נתגלה במקום אתר ארכיאולוגי מתקופה הקרובה לעשרים אלף שנים שנמצאו בו כלים ושרידי עצמות.

 

בחלק הדרום מערבי של תחנת הכוח ממוקמים שני מיכלי מים ענקיים בצבע כחול,המשמשים לאחסנת המים המותפלים שנשאבים ממימי הים ועוברים תהליך של זיקוקם כמים מותפלים בשיטת האוסמוזה ההפוכה, כתוצאה מכך משמשת תחנת ההתפלה שבה מותפלים כשליש ממימי המים המותפלים בארץ ,שאריות תהליך ההתפלה של המלחים והחומרים השונים מוזרמים גם כן לנחל חדרה לקראת היציאה בשפך באמצעות מפל מסחר קטן ,תחנת התפלה זאת עוברת בנייה להרחבה ותוכל להתפיל כמויות גדולות יותר של מים לצריכה בישראל.
 
הנחל נוקה מזוהמה ומסחף וחודשה בו הזרימה,על גדתו נבנתה טיילת ,הטיילת מוליכה עד גדות הים,ישנם מספר אטרקציות בפארק ,אך היפה ביותר היא הגקוזי,ליד מפל בגדה הצפונית יש מקומות ישיבה מסודרים.מהתחנה יוצא זרם מים המסתיים במפל, שגובהו יותר משני מטרים. המים צונחים אל בריכה רדודה, לחובבי מסאז, מי המפל החמימים יורדים בזרם חזק על הגב,לא לילדים.
 

מים לגקוזי המבוע כפי שהוא נקרא ,מגיעים ממימי הים המתחממים בתהליך קירור טורבינות יצור החשמל,חלקם מוזרמים במדרון בטון רחב לעבר המפל על רציף הבטון עומדים דייגים רבים, חלקם של המים הימים מופנים למזרקה דמוית הפטרייה מצידו השני של הנחל.

 

ניתן לערוך פיקניקים,להלך בשבילי הפארק,להתבונן בפסלים המפוזרים במקום,ליהנות המזרקות ומרחבי המדשאות, בחורשת האיקליפטוסים בסמוך לנחל ובפארק נחל חדרה החדש בסמוך לשפך הנחל לים, ניתן לעצור לנוח ולאכול.

 

בטיול משולב חוות חפציבה ופארק חדרה עדיף להשאיר את הרכב בחפציבה וללכת עד שפך נחל חדרה ובחזרה אפשר לעבור ברגל מתחת לגשר של כביש החוף בדרכנו אליו יותר בטוח מבחינת הרכב, פחות מרחק נסיעה, יש מים בחפציבה וגם שירותים

 

בשנת 2010 אושרה תוכנית הרחבת הפארק שישתרע על שטח של מעל לארבעת אלפי דונם,ההרחבה בחלק הצפון מזרחי של העיר חדרה , תכלול את רחוב צהל בדרום העיר עד כביש 65 העוקף בצפון העיר,את הגבול המזרחי תתחם תחנת הרכבת .

 


 
 
 
בניית אתרים - שרקור