דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

תלפיות אגדת סמטת הכלב בלק הירושלמית

 

ספור סמטת בלק מצטרפת לספורת העגנונית ,שנכתבה בביתו של עגנון בשכונת תלפיות.

 

סמטה ברזילי ,שזכתה לשם חדש בשכונת תלפיות , החליט מישהו מדייריה לשנות את שמה לסמטת הכלב בלק ,למרות שבשילוט העירייה נקרא הרחוב ברזילי ,הסמטה ממוקמת בתחילת רחוב קורא הדורות בפניה הראשונה שמאלה , בתחילת הסמטה ,ממוקם שלט העירייה הכחול ,המספר את סיפורו של הסופר והעיתונאי ברזילי ,אך אחת המשפחות ברחוב החליטה לשנות את שמו של הרחוב לסמטת בלק.

 

אין לי מידע על בלק פרט מה שנכתב על שלט הנחושת שנתלה על גדר הסמטה , הכלב בלק חי בשנים 1995 -2008  , כפי שכתבו בעליו  בשכונה וסמטה זאת, הייתה ביתו השני והוסיפו הוריו האוהבים : כול יצור חיי אפילו כלבלב הוא במרכז היקום .

סיפורה של סמטת בלק בתלפיות בירושלים.

הזכירה לי את הקשר לספור נוסף של הכלב בלק ואולי קרבתה של הסמטה לביתו של שי עגנון פתחה כתבה זאת.

 

בספרו תמול שלשום של יוסף צצקס המספר את ספור העלייה השנייה בישראל  ,הלא הוא שי עגנון ,ששינה את שמו לעגנון לאחר שכתב את ספרו עגונות , בספר מקבלת דמותו הכלבית של הכלב בלק ,את סימבול האנשה דרך מבטו המלגלג על דמויות בירושלים במלחמת התרבות בין תושבי יפו  לתושבי ירושלים, במיוחד המודרניים והמתרחקים מן היהדות הצינית והשפה וכמובן מדמותה ההיסטורית של העיר .

 

הכלב בלק מקבל את התפקיד המשני בספור , בהצטרפותו לדמות הראשית בספור יצחק קומר שלאחר עלייתו לארץ התיישב בעיר יפו ומאס באורח החיים החילוני ועבר לגור בירושלים הדתית, כיוון שנתקלתי בדמות הכלב בסיפור, נזכרתי בביתו של הסופר בשכונת תלפיות ובסמטה הסמוכה לבייתו סמטת בלק.

 

ובכן מיהו הכלב בלק בספר תמול שלשום ,הכלב בלק חיי בירושלים וכמו שאר כלבי הרחוב שוטט הכלב ברחובות העיר והתבונן בעיני כלב על השינויים והחיים של התושבים בעיר בדרכו הכלבית המלגלגת.

 

הגיבור של הספר יצחק קומר ,עבד למחייתו על פי הספור, בשחזור וצביעת אותיות בשלטי הזיכרון ,שנקבעו על בתי ההקדשים ,שתרמו אנשים לקהילות בירושלים ,על מנת להנציח את שמם לעד ,כיוון שנותרו ללא ילדים והנצחת שמם ,יצר את התופעה של בתי ההקדש.

 

כאשר עבד הגיבור יצחק קומר על שחזור טבלת בית הקדש בשכונה הבוכרית ,נקלע לקרבתו הכלב , בבדיחות הדעת העביר מברשת על פרוות הכלב ורשם את המלה כלב, בדחני ירושלים טוענים כי קומר כתב על הכלב את המילים כלב משוגע .

 

נס הכלב על נפשו בשכונות ירושלים והטיל מורא על ילדי העיר ותושביה ,כיוון שצבעו השחור והכתובת שעל פרוותו הוסיפה מימד מיסטי של שד באמונות השחורות והפחדים הטבועים במסורת היהודית.

 

האגדה האורבנית הירושלמית לדמותו של הכלב מקבלת מימד נוסף בספור ,יש המייחסים לסופר לגלוג לתושבים המאמצים את תורת העולם הגדול בהחצינם את העולם היהודי המסורתי.

 

האגדה שנכתבה בידיו האמונות של הסופר מתארת את ביקורו של הכלב בבית הספר אליאנס ( במקום שהיום שוכן בו בניין כלל ומגרש החנייה של השוק שנבנה כיום כמפלצת)

עמד הכלב והתבונן בתימהון במראה התחריט של הידיים המשולבות בשער בית הספר שמתארות חברות וחוכמה .

 

כיוון שעמד הכלב מול השער יצא המנהל ענתבי של בית הספר אליאנס , לכלב על מנת לגרשו,כיוון שבבית הספר לימדו כשפת יסוד צרפתית ולא עברית והכתיבה של הצרפתית היא משמאל לימין,בניגוד לשפה העברית , קרא המנהל ענתבי את שמו של הכלב הפוך ובמקום המלה כלב שצבע עליו הגיבור קומר , אי לכך השם שיצא משפתי המנהל ענתבי היה בלק .

 

לגלוגו של הסופר שי עגנון לבית הספר ולשפתו הצרפתית ,בניגוד לשימוש בשפה העברית כפי שדרשו בני העלייה השנייה בישראל מובע בספור המעשה .

 

לספור הכלב בלק ,מוסיפים זקני העיר את ספור הפשקווילים והחרמות, שערכו אנשי מאה שערים ,בהשתמשם בגופו של הכלב ובהדבקת פשקווילים על זנבו וגופו , הכלב הפיץ את מחאתם, בעת שהסתובב ברחובות ובשכונות בעיר, ספור ידוע הוא הפשקווילים שהודבקו כנגד מנהל בית הספר למל שהנהיג את השפה העברית בבית ספרו בנגוד לרצונם של התושבים הדתיים.

 

אחרית דבר מי אמר שאין הנצחה לכלבים לאחר עזית כלבת הצנחנים מוטב שיבלע את הכובע.

 


 
 
 
בניית אתרים - שרקור