כפר בלום טיילת עמי

איך להגיע לכפר בלום

נוסעים בכביש 90 מראש פינה לכוון קריית שמונה, כאשר מגיעים לצומת הדרכים ששמה גומא פונים לכוון כביש 977 בהמשך הדרך נראה את קבוץ כפר בלום ,נכנסים וחונים,או ממשיכים לכוון בית הספר וחונים ליד עמדת השומר,עולים על גשר הבטון מעל לנהר הירדן ופונים שמאלה לטיילת.

למתארחים במלון : יוצאים מהדלת האחורית של הלובי,הולכים במדרכה ופונים בפניה הראשונה ימינה,בין בתי המלון משמאל ובתי הקבוץ מימין,חולפים בשער שצבעו לבן,בצד שמאל מגרש כדור רגל,חולפים על פני שער מוכסף באם הוא פתוח,חולפים על פניו ופונים ימינה לכביש שלאחר 200 מטר מסתיים במחסום צהוב ושומר של בית הספר, חוצים את הכביש ועוברים על גשר מבטון ופונים שמאלה לתחילת הטיילת.

טיפ : בשעות הלימודים נסגר השער המוכסף שלאחרי השער הלבן ואין מעבר לכביש המוליך לגשר האבן שדרכו מתחילים את הסיור בטיילת עמי, מה עושים :

לפני שנכנסים בשער הלבן ממשיכים במדרכה ,מצידה השמאלי בריכת השחייה האולימפית,מיד שמסתיים גדר הבריכה פונים בשביל של אצטדיון הכדור רגל הגדול,הטריבונה מספסלי עץ,חולפים בשביל עד שנתקלים בבית הספר ,מצידו השמאלי הכביש שמוליך לביתן השמירה והמחסום הצהוב שממולו מעבר לכביש גשר האבן של הטיילת.

כאשר מתחילים את הסיור לטיילת עמי במעבר גשר האבן ופנייה שמאלה, הדרך לטיילת אורכת דקות ספורות פחות דקות, מאצבעות כף היד, עד לגשר המיועד להולכי הרגל המעביר את המבקר מגדתו המערבית של הנהר לגדתו המזרחית של זרימת מימי הנהר ,לאחר המעבר מתחיל הסיור בטיילת עמי, טיילת עמי  מוליכה עד המפגש לגשר שצבעו ירוק ושמו גשר יוסף ,שתוכנן ונבנה בידי מחלקת העבודות הציבוריות – מעצ, על שם שני חברי קיבוץ אמיר יוסף שלעינס שנפל ויוסף רוזנפלד שנפל בקרב על מנרה .
במפגש עם גשר יוסף מהברזל שצבעו ירוק נוצרות אפשרויות להמשך הטיול :

להמשיך את הסיור לכוון צפון , במנהרה הנמצאת מימין ומתחת לגשר יוסף הירוק ,משם פונים ימינה בשביל סלול עד למפגש עם כביש ,חוצים אותו ומתחילים על גדתו המערבית של נהר הירדן ,בסיור ארוך קמעה בטיילת הנוספת של נחל שניר אחת מטיילות הירדן עד שמורת נחל שניר באזור קבוץ דפנה ואיסוף משם ברכב .

האפשרות הנוספת להתחיל במנהרה הנמצאת מימין ומתחת לגשר יוסף הירוק ,משם פונים ימינה בשביל סלול עד למפגש עם כביש ,חוצים אותו לכוון שדה נחמיה ומתחילים על גדתו המערבית של נחל שניר – החצבאני הטיול בטיילת החרמון המורכבת משביל הערבות ושביל עצי הצפצפות שאורכה מעל לחמשה קילומטר  לכוון כפר שאר ישוב .

שביל טיילת החרמון המסודר מתחיל בבודקה שומר הקבוץ שדה נחמיה מתחילים צפונה לאורך הגדר על פי שילוט מכוון לטיילת גדות נחל החרמון ,מתחת למסעדה התילנדית הצמודה לאתר הקיאקים , ממשיכים עד השער האחורי של הקיבוץ שממנו יוצא כביש, פונים עליו שמאלה לכוון צפון, חולפים עוברים על פני בית עלמין ולאחר מכן הכביש הופך דרך לשביל,הגובל בשטחים חקלאיים .

מהשביל ניתן להתקרב בשבילונים לגדות נחל החרמון , מגיעים לשער פרדס ,עוקפים אותו בחלקו השמאלי ,חולפים על פני מכון שאיבת מים ולאחר שהפרדס נגמר עד לסיומה של הטיילת במפגש עם הכביש 918 .

האפשרות הנוספת למטיילים בטיילת עמי היא, כאשר מגיעים לגשר שצבעו ירוק, לחצות אותו לגדה המערבית ולחזור לכפר בלום בשביל העפר הטבעי בינות לצמחיית נהר הירדן.

טיילת עמי

הוקמה לזכרו של עמי פלד תלמיד תיכון ,שרכב על אופניו בשנת 1994 בדרך מקבוץ אמיר לכפר בלום ונדרס, טיילת עמי מיועדת למשפחות,משום ריצופה היא מתאימה לעגלות ילדים ולנכים, בחלק מהטיילת ,לצידי מסלול הטיילת ,הוקמו עמודים מאבני בזלת ,שמעליהם פסי תמיכה מקשרים ועליהם צומחים שיחים מטפסים על מנת ליצור מעין מנהרה , בינם משולבות פינות ישיבה למנוחה וצפייה.

המוטיב המעניין בטיילת אשר רוצפה בבטון ,היא שילובם של פסוקים מן התנך בחלק הדרומי של טיילת עמי ,פסוקים אלו המציינים את נהר הירדן והמופיעים בספרי התנך בהקשר לנהר הירדן,קטע הטיילת שאורכו כקילומטר וחצי מטר ,מתחיל בכפר בלום ומסתיים בקבוץ שדה מנחמיה.

גדות הנהר לפעמים ממש על קו המים ,משובצות בעצי צפצפת הפרת ,שמתכסים בעלווה בסוף החורף ,עוד צומחים לאורך מסלול הטיילת עצי ערבה בוכייה, ערבה לבנה ואשל היאור בדרכנו חולפים על אשד שזרימתו בחורף שוצפת,כתוצאה מזרמי המים של מימי הגשמים, האשד ממוקם כמאתים מטר מהגשר הירוק.

כאשר עוברים בטיילת הממוקמת מערבית לטיילת עמי ,רואים בגדה שהנייה את אתר הקיאקים המשותף של כפר-בלום ובית-הלל, במקום ניתן לשכור : קיאקים, בנוסף ניתן לבלות לבלות בפארק חבלים אתגרי, קיר טיפוס, ופעילויות אתגריות נוספות, השיט עצמו מתבצע בנחל החרמון -החצבאני בין גדות הנחל ,שעליהם צומחת צמחיית עבותה,זמן השייט כשעה ורבע, בזמן השייט חולפים בקטעי מים מהירים, רגועים ואשדות מפלים.

בעת הסיור ,לאורכה של הטיילת ,בחלקו הדרומי של הקבוץ,אנו צופים בזרימת נהר הירדן הפראי לאחר שהנחלים חרמון – בעבר הבניאס ,נחל הדן והשניר בעבר החצבאני,  נשפכים אליו ויצרים זרימה שעוצמתה תלויה בעונה ובכמויות , לאחר המפגש עם הקבוץ זרם מי הירדן מתפצלים שוב החלק המזרחי פונה בתעלה לעמק החולה לאורך תשעה קילומטר בעיקר נחל החרמון - הבניאס,וחלקו הנוסף של הנהר ממשיך בנתיב הטבעי השקט יותר לאגמון החולה.

בזרם הנהר המערבי קיים סכר מפל שממוקם דרומית לביתן השומר של בית הספר התיכון הולכים בצדדי הכביש ,לא עוברים לצידו המזרחי, חולפים מימין על פני מגורי חברי קבוץ,בית הספר היסודי בהליכה של דקות הליכה, מול מוסכי הקבוץ, רעש הנפילה בסכר נשמע כבר ממרחקים ,בפינה חבויה למחצה ,שורת מדרגות של אדני מסילת רכבת , מביאה את המבקר לשפת הנהר.

במקום אין הכנה של ספסלים או שולחנות,מתיישבים על הקרקע ונהנים ממראה העין והרעש של הנפילה,המקום אינו מטופח,סחף של לכלוך וענפים מעורמים בפינה השמאלית של הסכר,ממש חסר טיפול בפינה והפיכתה לנקודת פנאי חביבה.

שלושת הנחלים לאחר שחברו באזור קבוץ שדה נחמיה ממשיכים לכוון גשר הפקק ,כאשר מגיע נהר הירדן לגשר הפקק הוא זורם במה שאנו מכנים הירדן ההררי לכוון פארק הירדן לשמורת בית ציידא וסופו בשפך הירדן לאגם.

משם בחלק הדרומי של אגם הכנרת באזור הסכר של דגניה א ו ב, וממשיך בדרכו לעמק הירדן ודרומה לים המלח.