דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

העיר העתיקה בית מלאכה לקרמיקה ארמנית של משפחת בליאן

 

דרך שכם 14 מחוץ לחומות העיר העתיקה

הסדנא והחנות פתוחים בימי משני – שבת בין השעות 09:00-16:00

 

הקדמה

אמנית הקרמיקה הארמנית מרי בליאן מייצגת דור שלישי של אמני קרמיקה בסגנון ארמני , משפחתה שלמדה את רזי העבודה עוד במקום מגוריהם בתורכיה.

 

בני משפחת נישאן בליאן, דוד אוהניסיאן , מגרדיש קרקשיאן,  נענו לבקשת שלטונות המנדט בישראל בשנת 1919, לאחר כיבושה של הארץ מידי הממלכה העותומאנית, להגיע לירושלים על מנת לשפץ את אריחי הקירות של מסגד כיפת הסלע – הזהב.

שלושת המשפחות החלו בעבודתם ,אך ולאחר תקופת מה, הרימו ידיים נוכח גודל הפרויקט וקשיים שנוצרו , שלושת המשפחות התאחדו ופתחו סדנא ברחוב ויה דולורוזה ,בתחומי העיר העתיקה,שלושת המשפחות יצרו עבודות 

קרמיקה בעיקר של אריחים מצוירים, הם בצעו עבודות בארמון הנציב, את מוזיאון רוקפלר ובתים בשכונת טלבייה וברחוב יפו.

בשנת 1922 התפרקה החבילה והמשפחות בליאן ,מגרדיש קרקשיאן עזבו ופתחו סדנא משלהם ברחוב שכם ,ממול לשגרירות אמריקה בעיר העתיקה שעברה ממקומה בשנת 1912 למקום חדש.

 

שתי המשפחות עבדו ביחד עד מותו של האב  מגרדיש קרקשיאן  בשנת 1954,  ,בניו סטפן קרקשיאן ואחיו הקדר ברג קרקשיאן, עזבו את הסדנא ברחוב שכם 14 ופתחו סדנה לייצור קרמיקה ברחוב ויה דולורוזה מספר 15.

 

בני משפחת קרקשיאן בסדנתם Jerualem Old City , ממשיכים לשמר את האומנות הארמנית אך החליטו לשנות מעט את הסגנון ,בהכניסם מוטיבים חדשים ובהכנסת מוטיב מרכזי אחד במרכז המבנה לתחמו בקויים חיצוניים ולמלא את המרווח בחלקי היצירה,ביצירתו נכרת שילבו של הטבע , חיות וצמחים ביחד עם מוטיבים קישוטיים בסגנון אסלמי ישן.

 

קורות משפחת אוהניסיאן

 

משפחת אוהניסיאן ואשתו האנגלייה ,המשיכה את העבודה בסדנא ברחוב ויה דולורוזה עד פרוץ מלחמת השחרור , כיוון שמשפחת אוהניסיאן התגוררו מחוץ לחומות העיר העתיקה באזור דרך חברון קרוב לצומת הבנקים, כיוון שנתקעו בצד הישראלי ,כונסו כול הארמנים בירושלים המערבית והתגוררו בתחילה בבית פרנקפורט בדרך בית לחם.

הארמנים חסרו בית תפילה כיוון שבתי התפילה שלהם נותרו בחלק המזרחי של העיר ,הם פנו לשלטונות בירושלים וקבלו את בית העם והתפילה של הטמפלרים בתחילת עמק רפאים, בתקופה שקבלו את בית התפילה , שרר קור עז בירושלים והעולים החדשים שהוכנסו לבתי הטמפלרים והנוצרים ברחוב עמק רפאים, החלו בשעות הלילה להיכנס ולבזוז את הרהיטים מהעץ למטרת חימום בתיהם בחורף,אפילו חלקים מעץ של העוגב נעלמו .

פנה אוהניסיאן לשלטונות וקבל אישור להיכנס ולהתגורר כחצרן ושומר לבית התפילה בבית החצרן הטמפלרי בחלק האחורי של בית התפילה, כיום במבנה גרה ביתו ומשמשת כמורה לאנגלית בבתי הספר הארמניים וכשומרת הכנסייה הארמנית במושבה ,רכושם שנשאר ברחוב ויה דה לרוזה ושלתוכו פלשו שלוש משפחות ערביות משמש לדיון בבתי המשפט להחזרת רכושם הסדנא ובתי המגורים.

הסדנא לאומנות אריחי קרמיקה בסגנון ארמני כיום

ברחוב שכם מספר 14 בדרך למלון אמריקן קולוני .

 

האמנית מרי בליאן בת למשפחת קרמיקאיים ארמניים מפורסמים ,הנכדה נשלחה בידי משפחתה לבית ספר לאומנות באנגלייה ,שם פגשה את בעלה לעתיד שלמד הנדסת קרמיקה, לאחר סיום לימודייהם וחזרתם למגורים ברבת עמון שם ניהל בעלה בית חרושת לקרמיקה , לאחר מות סבה נישאן בליאן מרי ובעלה חזרו לעיר העתיקה  בשנת 1965 על מנת להפעיל את סדנתם ברחוב שכם 14 הנקראת Palestine Pottery ,הם חזרו  שנתיים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, בסדנא הניצבת עד היום במקום הזה.

 

לאחר ששת הימים נוצר קליק בינה לבין ראש העיר האגדי טדי קולק והוא זה שסלל בפניה את הדרך לעיר המערבית ,מיד לאחר השלמת בניית ושפוץ מבני העירייה החדשים בכיכר ספרא הופיע בה עבודה שכללה למעלה מאלף אריחי קרמיקה .
 

לאורך השנים ,כשם שיין משתבח עם השנים ,השתבחו עבודותיה וניתן לראותם בירושלים במשכן הנשיא,ברחוב כורש מוצבת עבודה שתרמה האמנית והנקראת רזי גן עדן,  אורכה של היצירה ששה מטר וגובהה ארבעה מטר ,העבודה שארכה להכינה ,מעל לחצי שנה והכוללת קרוב לאלף אריחים ,שנעשו בעבודת יד ונשרפו בתנור ,עבודותיה מופיעות במלון הבוטיק אמריקן קולוני ,בעת ששופץ ושודרג ובעוד אין ספרו מבני ציבור ובתים פרטיים.

 

האמנית מרי בליאן משתמשת במוטיבים מן הטבע של בעלי כנף,עצי ברוש ותמר, פרחים בשלל צבעים וגוונים,טווסים ומניפת זנבם, ממוטיבים שהיא משכללת מציורי פסיפס שמתגלים בחפירות ארכיאולוגיות, חיות ימיות בעיקר דגים ואיך אפשר בלי תמונות מן ספר התנך, כיוון שהיא משתמשת במספר רב של אריחים היא יוצרת קומפוזיציות מורכות וגדולות של נושאים.

 


 
 
 
בניית אתרים - שרקור