דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

העיר העתיקה גן הקבר או הגלגותא קַלְוָורְיָה הגולגולת .

 

פתוח בימי שני-שבת בשעות  12:00-9:00, 17:30-14:00 ,טלפון לתאום 02-6272745

כניסה חופשית.

 

גן הקבר נחשב בעבור המאמינים הפרוטסטנטים כמקום קדוש מהמעלה הראשונה,כשם שכנסיית הקבר משמשת את הזרם הקתולי אורתודוכסי כמקום קדוש, על פי האמונה הצרופה בנצרות,גן הקבר משמש חלופה ראויה לכנסיית הקבר בזכות האמונה כי שמש לצליבת ישו ומקום קבורתו .

את הסיור מתחילים באזור שער שכם ונכנסים לרחוב שכם הניצב ממול ,חולפים מימין על פני אכסניית פטרוס, ובסמטה הצרה מאחורי חומת האכסניה הנקראת רחוב  קונרד שיק ושלט הכוונה לגן הקבר, הביקור חופשי לבודדים ,אך באם רוצים הדרכה יש תשלום קטן להדרכה של מדריכים ממוצא אנגלי וגם ,בשפה העברית בשטח הגן המעוצב כיום כגן אנגלי.

לאחר הכניסה ,יש שירותיים אחלה,וכאן מתחיל הסיור ,כאשר מתיישבים באחד מפינות הישיבה, הפזורות בגן על ספסלים ומקבלים הסבר ראשוני על האמונה והקשר למקום,משם נמשך הסיור לגבעת התצפית למראה הגלגותא על חזית צוק הגבעה, ממשיכים לכוון פיר ושבכת הברזל לאחד מבורות המים הגדולים בישראל ,בבור זה בתחילתו בור שקיעה בעבור הלכלוך והסחף בטרם יכנס למאגר המים,בבור היה ניתן לאגור על פי החישובים מעל למיליון קוב מי גשמים .

ממשיכים בדרכנו למערכת החדרים בקבר ,דרך הפתח הקטן , על פי האמונה והכתוב בספר הברית החדשה ,את המערה תרם יוסף הרמתי כמקום קבורתו של ישו , את הקבר שתגלה במתחם עצמו ,גילה בעל השטח היווני בשנת 1897 ,בעת שחיפש את בורות מים להשקות את שטח חוותו ,לצערם של הפרוטסטנטים  נתברר מיד כי הקבר שייך לקבורה יהודית שבתחילה שערכו אותו לתקופת בית שני,אלא שמחקרים של ברקאי העלו כי הקבר מימי בית ראשון ,כשבע מאות שנה לפני הספירה,בקבר נעשו שינויים מבניים הביזנטית והצלבנית, בחזית הקבר מסילה חצובה בפתח ,שבה נע הגולל לפתח המערה ושאבדו עקבותיו.

מעט הסבר לחשיבות הגן בעיני הנוצרים פרוטסטנטים

גן הקבר או הגלגותא ,מהווה גולת ביקור בארץ ישראל ,לבני העדה הפרוטסטנטית וגרורותיה,עיקר משיכתו לבני העדה ,החל לאחר נפילת השלטון העותומאני בארץ ישראל, מצב זה הביא להגברת ביקורי צליינים מבני העדה הפרוטסטנטי בעולם לירושלים ,לצערם לא ניתנה להם, חלקה או אזכור בכנסיית הקבר ,שגם על פי האמונה הנוצרית הקתולית הכנסייה ניצבת על גבעת גלגותא ,ולכן החלו בני העדה הפרוטסטנטית לחשוב ולחפש תחליף בכתובים ורמזים למקומות שבהם ירגישו יותר קירבה ואמונה לזרם הנצרות שלהם.

לאחר שהחלו לחשוב,הם החלו לחפש רמזים בברית החדשה ובכתובים הנלווים ,למקומות נוספים שבהם חלף או נצלב במהלך הוצאתו להורג מחוץ לחומות העיר העתיקה ועל פי אמונתם אולי מקום קבורתו, כול זאת על מנת לחזק את עיקרי אמונתם ולמצוא מקום שיוכלו להתפלל ולהאמין כפרוטסטנטים בנקודת הצליבה והקבר של ישו ולא בכנסיית הקבר  .

תנועה זאת לחיפוש מקום חילופי, התגברה בשנות הארבעים של המאה ה  19 , על פי הרמזים הם הגיעו למסקנה ,כי במערות הנמצאות מתחת לגבעה הנקראת הגלגותא שעליה על פי אמונתם ישו נצלב ונקבר על פי תגליתם ,כי במצוק היורד מהגבעה ,ניתן היה לראות בעבר במבנה סידור המערות ,מעין תמונת גולגולת כולל העיניים האף והפה , לאורך השנים התכסתה חלק מהמצוק ונותרו חלק מהאף והעיניים ,כיום החלק האחורי של תחנת האוטובוסים בעיר העתיקה.

על פי הכתוב בספר הברית החדשה ולאמונתם ,בספר הבשורה על פי יוחנן, פרק יט, פסוקים 38-42. נלקח ישו לאחר המעבר בוויה דה לרוזה כאשר נשא את הצלב,על מנת להיצלב מחוץ לחומות על גבעה נישאת ,לטענה זאת הם מוסיפים על פי הכתובים  מקום קבורתו הייתה בקרב פשוטי העם ולא במקום קדוש .

 

לאחר שרכשו את השטח מידי הכנסייה היוונית בשנת 1894 ,בעת הסיור על מנת להביט בשארית סידור המערות ,יש לעלות למצפה בחלק האחורי של הגן, לצפות בתמונה שנעשתה לפני כמאה שנה, של תמונת הגלגותא ולדמיין למחשבתם של המאמינים,לאמונה זאת למיקום הגלגותא מתווספת הסברה כי המקום ממוקם בקרבה לשער שכם ולחומות העיר העתיקה.

חיזוק לטענתם היא אמירה של גנרל צרלס גורדון – גיבור הקרב על חרטום , פרוטסטנטי מאמין ששהה בעין כרם כאורח המוכתר בכפר למשך חודש , ובמהלך ביקורו ,רכב על חמורו הלבן שקיבל במתנה, ובילה את חבריו מהמושבה האמריקאנית ,ששהו באותה העת ממול לגבעה הגלגותא ,בגבעה זיתא בחלק הפנימי של החומה, שעליה ניצב הבית ששכרו בתחילה לפני שבנו את שכונתם בחלק הצפוני מעל לגן הקבר.

המשך הסיור בגן הקבר

לאחר שהתבונן במערך המערות על צלע גבעת גלגותא שאכן הזכירו לו ,מראה גולגולת במצוק ולטענתו כפי הנראה ,באדם מאמין זה המקום של הצליבה והקבורה ,הוא הסתמך גם על נוהגם של היהודים ,לקבור את מתיהם מחוץ לגבולות העיר , למרות שבתקופת ישו , מתחם כנסיית הקבר של היום היה מחוץ למתאר העיר הישנה בטרם נצלב .

את הקבר שתגלה במתחם עצמו ,גילה בעל השטח היווני בשנת 1897 ,בעת שחיפש את בורות מים להשקות את שטח חוותו ,לצערם של הפרוטסטנטים  נתברר מיד כי הקבר שייך לקבורה יהודית שבתחילה שערכו אותו לתקופת בית שני,אלא שמחקרים של ברקאי העלו כי הקבר מימי בית ראשון ,כשבע מאות שנה לפני הספירה,בקבר נעשו שינויים מבניים הביזנטית והצלבנית, בחזית הקבר מסילה חצובה בפתח ,שבה נע הגולל לפתח המערה ושאבדו עקבותיו.

חיזוק לטענת ברקאי היא הידיעה כי כיום אנו מבינים , כי המערה הינה חלק ממתחם מערות קבורה מתקופת בית ראשון ,הנמצאות מעבר לגדר של כנסיית סנט אטיין הנקראת גם סטפנוס .

בשטח המבנה קיימים שלושה בורות מים ,אחד ענק והשני נתגלה במקרה ברחבת הכניסה למערת הקבורה ,ברחבה ניתן לראות תעלות הולכה חצובות להולכת המים לבור הקטן,בורות מים אלו שימשו לגידולים חקלאיים בתקופות שונות, בשטח הגן נתגלתה גת ענבים ותעלות הולכה למי הגשמים בחזית רחבת הקבר ולפני הירידה לבור המים.

ברחבה קיים גולל עגול לקבר שהובא מבית קברות מהעיר העיי ,ליד בית אל ,גולל זה שנילקח  מאחד הקברים והוצב ברחבה.

 


 
 
 
בניית אתרים - שרקור