דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

פארק מקורות הירקון בית הבטון

 
פארק מקורות הירקון בית הבטון
מקורות הירקון ותל אפק הגן הלאומי ירקון מצורף משני חלקים: האחד הוא תל אפק, שנכנסים אליו היא מכביש 483, הכביש המוביל בין פתח-תקווה לראש העין והחלק השני של פארק מקורות הירקון משתרע לצד נחל הירקון והגישה אליו היא מכביש 5 או מכביש 40
 
הכניסה איננה בתשלום כאשר עוקפים את כפר הבפטיסטים מצפונו ,יורדים לכוון מזרח עד למפגש עם ערוץ נחל הירקון הליכה של כחמש מאות מטר, באם פונים דרומה נכנסים לתחום הפארק ואז נדרש לשלם, לאחר המפגש עם הערוץ ממשיכים עוד כחמש מאות מטר עד למפגש עם המבנה היפה שהזמן אוכל בו בכול פה .
 
בית הבטון ששמו הנוסף בית השואבה ,ממוקם על גדות נחל הירקון, בקרבה לכפר הבפטיסטים ,דרומית לכביש חוצה שומרון שמספרו 5 ,שביל ישראל חולף על פניו של המבנה  .
 
בית הבטון הינו מבנה בן שתי קומות שנבנה מבטון מזוין בשנת 1912 כבית משאבות לשאיבת מים מנחל הירקון ואספקת המים לתושבי פתח תקווה, הקמת התחנה הייתה חזונו של בצלאל יפה שהיה חלוץ בנושא רכישת קרקעות בתל אביב וחלוץ בנושא המים .
 
בשנת 1911 חתמה חברת פלשתינה בראשות בצלאל יפה על חוזה עם ועד מתיישביי פתח תקווה לאספקת מים לישוב, לצורך זה הוקם בארץ בפעם הראשונה מבנה שכולו מורכב מבטון , לכן קיבל המבנה את שמו בית הבטון, בתוך המבנה הותקנו מנועי דיזל ומשאבות צנטרפוגיות להפעלת התחנה .
 
בחוזה שחתם בצלאל יפה נקבעה כמות המים שיספק לפרדסנים לאלף חמש מאות דונם בתוך שנתיים  , המחיר שיגבה מהם על פי המרחק של ההזרמה מהתחנה , המחיר נקבע למאה מטר הראשונים ולכול מאה מטר נוספים נקבעה תוספת,לצורך הקמת החברה הפיקה עיריית פתח תקווה אגרות חוב ומכירת מניות בחברת פלשתינה שהוקמה ונאסף סכום של 250,000 פראנקים צרפתיים והבנייה החלה .
 
את המשאבות הפעיל בראשונה מנוע שהופעל בגז וניקנה מיקב ראשון לציון , אך מיד חפש בצלאל מנוע נוסף ,הוא שלח את מכונאי החברה שהביא שני מנועי דיזל משוכללים מגרמניה, הגדול הותקן בבית הבטון והשני נשלח לתחנה נוספת בתל אביב .
 
תקופת מלחמת העולם הראשונה גרמה בישראל למחסור בדלק , ובסך הכול מנועי הדיזל ולפעול בפחם, עצי האיקליפטוס בסביבת התחנה סיפקו את האנרגיה להפעלת התחנה עד סוף מלחמת העולם הראשונה שאז חוברו המנועים שוב להפעלה בדלק.
 
לאחר מותו של בצלאל יפה בשנת 1919 ,במשא ומתן החל רוטנברג פנחס לרכישת התחנה והתחנה והמבנה נמכרו לחברת ירקון ,חברת בת של חברת חשמל ארץ ישראל, עוד טרח רוטנברג להחתים את התושבים בפתח תקווה על מסמך שהמים שישאב ישמשו רק להשקיה ושהוא אינו אחראי על טיב המים, לאחר המכירה החליף רוטנברג את מנועי הדיזל בתחנה למנועים המופעלים בחשמל ואז החלה חברת ירקון להפעיל את המשאבה והיא פעלה עד שנת 1970 .
 
ולסיום לא לשכוח להביא נישנושים ולערוך פיקניק חמוד בין העצים והצמחים.

 
 
 
בניית אתרים - שרקור