דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ירושלים העתיקה שער יפו באב אל חליל

 

השער ממוקם באמצע החומה המערבית של העיר ליד מגדל דוד .

השער נבנה בשנת 1538,שימש דרך מעבר ראשית לעיר העתיקה,והיה היחידי אשר נפתח בלילות לצרכי מעבר מתפללים מבני כל הדתות,השער מוגן בידי בית שער ,שעליו הותקנו אמצעי הגנה נרחבים.

 

בתקופה העותומאנית חשיבות השער עלתה, והפכה ככניסה הראשית לעיר העתיקה ואלפי בני דתות שונים חלפו דרכו כאשר נכנסו בין חומות העיר העתיקה , כיוון שהיו מודעים התורכים לחשיבותו המרכזית ,הם הציבו לעיתים גרדומים בעת ביצוע גזרי דין על מנת להציג מסר מפחיד לתושבים שיזהרו .

למעשה תחבורת עגלות וכרכרות החלה לתוככי העיר העתיקה בשנת 1898 כאשר נסתם החפיר שהיה מול שער יפו ונבנתה רמפה למעבר ובאותה הזדמנות נפרץ קטע מהחומה בכדי ליצור מעבר זה לתחבורה ולכניסת הקיסר הגרמני בעת ביקורו בירושלים בשנת 1898 .

 

בחלק החיצוני של שער יפו ,הוקמה תחנת עגלות וכרכרות ואזור לפריקה של סחורות שהובאו ,על שיירות בעלי חיים שכללו גמלים,סוסים וחמורים,האנשים שהפעילו את ההסעות בכרכרות ובעגלות היו בעיקר יהודים ובני העדה הטמפלרית .

 

בשנת העשרים וחמש לשלטונו של השולטאן עבדול חמיד השני בשנת 1901 הוצבו מספר שעונים ברחבי הממלכה העותומאנית ,זה שמעל לשער יפו נחנך בשנת 1906-7 בנייתו נעשתה חמש שנים לאחר מכן לאחר שאספו בעד עדינות כספים להקמתו והוא למעשה הוקם שלושים שנה לשלטונו של השולטאן.

 

השעון  נבנה על המגדל שנבנה בשער יפו, מעל לשער נבנה מגדל מרובע שבראשו כיפה וגובהו היה שישה מטר , קירות המגדל נבנו מלבנים אדומים ולבנים משולבים שנחצבו ממערת צידקיהו ,ליד השעון נבנה סביל מים שנהרס ברבות הימים,  עצם הבנייה מעל שער יפו מחזק את הטענה כי הוא היה החשוב משערי העיר העתיקה.

 

בראשו של המגדל הוצבו ארבעה שעונים לארבעה כיוונים , השעונים שפנו לכוון מערב ומזרח הראו את זמן אירופה ואילו השעונים האחרים הציגו את הזמן המקומי.

 

בחלקו החיצוני של השער ברגלו הדרומית ,ממש בתחתיתו מקועקע חץ הנקרא בנצק , במחצית המאה ה 19 ביקשו השלטונות העותומאניים עזרה לסימון וטיפול במערכת המים של ירושלים העתיקה.

 

הבריטים שלחו לעזרת העותומאנים, יחידת מחיל ההנדסה הבריטית ,יחידה זאת קבלה את השם הקרן לחקר ארץ ישראל ,  P.E.F  Palestine Explore Foundation , כיוון שבנוסף לעבודתה החלה יחידה  לחקור את ארץ ישראל בראשות מפקדה קפטן  צראלס וילסון.

 

בין גילוייה ניתן למנות את סימון קו המים בים המלח , על סלע שאליו הגיעו בסירה , 1600 מטר משער הכניסה לעינות צוקים -  ,מנהרת הכותל , פיר וורן אמת המים לירושלים ועוד.

 

בחלקו החיצוני השמאלי של עמוד השער , מקובעים שני אריחי קרמיקה , העליון נחקק בתקופת השלטון האנגלי בישראל ולכן הוא בשפה האנגלית האריח השני מחולק לשניים ועליו כיתוב ערבי משנת 1948-1967 ימי שלטון הירדנים בעיר העתיקה , והחלק השני בעברית מתחילת השלטון הישראלי בשנת 1967 .

 

באזור השער התקיים שוק ובבריכת הסולטאן הסמוכה נערך שוק בעלי החיים ואפילו בית הספר לאומנות בצלאל פתחו דוכן בצורת צריף עץ מחופה בפח עם מגדל וגג מדורג ,בחנות הוצגו למכירת דברי אומנות שיצרו בידי אנשי בצלאל וכללו תמונות רקועות על נחושת ואומנות אוריינטלית ארץ ישראלית בעבור התיירים והצליינים שהגיעו לירושלים,המבנה נשרף בשנת 1914 ,נבנה מחדש בשנת 1918 , אך נהרס שוב בהוראת המושל סטורס הבריטי כאשר הוסרו מבנים הסביל והשעון התורכי שהיה על שער יפו , לפי דרישתו של המושל סטורס לאחר שקבע כי המבנים והתוספות שנבנו מחוץ לשער יפו אינם תואמים את המבנה ההיסטורי של העיר העתיקה .

 

לאחר זמן זלג המסחר מערבה לכוון מבנה העירייה של היום ובריכת ממילא ,העסקים כללו סניפי בנקים כמו הבנק הצרפתי ליאונה ,סניפי הדואר התורכי, הצרפתי האיטלקי והגרמני  וקונסוליות .

 

בשנת 1917 עבר דרך שער יפו הגנרל אלנבי במצעד הניצחון לכוון העיר העתיקה מהכניסה לירושלים ליד אגד של היום והכיכר שנקראת על שמו כיכר אלנבי החדשה יותר .

 

בשנת 1922 החליט מושל העיר הבריטי רונלד סטורס לפרק את השעון בטענה כי הוא מהווה פגם אסטטי למראה חומות העיר העתיקה , המגדל והשעון אוכסנו ונבנו מאוחר יותר בשנת 1924,מגדל בקווים ישרים ללא הכיפה,מתחתיו שורת חנויות בצורת האות ריש, בצומת שממול למפגש העירייה עם החומה במה שנקרא אז כיכר אלנבי ששינתה את שמה לאחר ששת הימים לכיכר צהל, והוסר לחלוטין בשנת 1931 שאז נהרס מטעמי הרחבת הכביש לכמות התחבורה המתגברת,השעון והמגדל נעלמו בשנת 1948 לחלוטין , בנוסף למטרה זאת , נהרסו המבנים דוכני המכירה והחנויות שהוקמו מחוץ לחומות בואך לרחוב יפו לאורך חומות העיר .
 

אגדה ירושלמית בעלת זקן ,מספרת על מגדל השעון העותומאני של חמיד השני , שהועבר משער יפו והתנוסס מעל למבני המסחר החדשים, שנבנו בכיכר אלנבי מול בית העירייה לאחר שהועבר שעון ,החלו בשנת 1925 לחפור מסביב למתחם החדש וליצני ירושלים סיפרו בלצון ,כי החפירות החדשות ,נעשו למען הקמת שני מגדלי שעונים חדשים נוספים לידו , על מנת ,שכול שעון יראה את השעה לפי השפות:  ערבית, אנגלית ועברית שהיו נהוגות בארץ ישראל בתקופת המנדט.

בחלק הדרומי של שער יפו הוקמה עמדה עגולה של שמירה בריטית אשר נקבעה כנקודת האפס למדידת מרחקים למקומות בירושלים ובישראל כמו שאנו רואים במדינות שונות באירופה.

 

ליד תחנה זאת הוקמה התחנה המרכזית לירושלים לעגלות וכרכרות שפעלה עד מלחמת השחרור , תחנת התחבורה לרכבים נפתחה מאוחר יותר באזור כיכר אלנבי כיום כיכר הצנחנים,כיוון שלא רצו להתחרות בעגלונים .

 

סוד מכסה המים מהבטון ברחבה הפנימית של  שער יפו

לאחר שנים רבות שוקמה הרחבה והמעבר שמאחורי שער יפו , בתהליך השיפוץ נתגלו ממצאים ארכיאולוגיים נפתרו תעלומות למערכת המים הקדומה לירושלים והושתתו סברות והשערות היסטוריות ארכיאולוגיות.

 

בתהליך השיפוץ בסוף שנת 2010 החליט מי שהחליט כי נדרשת הצערת כמו הליך קוסמטי לבנות הטיפש עשרה, בכניסה והחומות של שער יפו וחכמי הבל היופי, פתחו בהליך ניקוי בהתזת מים בלחץ,אומנם לא בהתזת חול אלא בהתזת מים, ההיסטוריה גולחה מעל לקירות וקיבלנו כניסה וקירות באזור שער יפו של מראה אבן שיש כמו במטבח מודרני,נזעקו המגינים על ערכי טבע ארצנו וטענו בצדק כי המים מקעקעים את החיבורים בין האבנים בחומות ומחלישים את חוזקה של החומה , נכנסה הבינה והופסקה העבודה .הידד.

 

ובכן לעניינינו ,כאשר שיפצו את הרחבה הפנימית של שער יפו והחלפת מערכות מים שונות שהרקיבו  ,חדרו מתחת לכביש הכניסה ונתגלה כפי שפורסם ,מתחם תת קרקעי שהכיל שער שקוע בקרבה לשוק דוד, ומעליו כתובת המספרת את  סיפור השער,כתובת זאת כיום שוכנת במוזיאון,בריכות ומאגרי מים שסיפקו מים לעיר העתיקה ,חלק מרחוב דקה מנוס ממזרח למערב אך התגלית החשובה היית גילוי ואישוש לחיבור מערכת תובלת המים של בריכת ממילא לבריכת צדקיהו או כפי שהיא נקראת גם בריכת המגדלים בתוך החומות.

 

משנתגלתה התעלה ניסה אחד הארכיאולוגים בלבוש מתאים וחמצן לזחול בנתיבה לכוון הרובע הנוצרי ,אך כשל מפאת גודלה ואבנים שחסמו את דרכו , מיד הוכנס רובוט זעיר ולאחר מסע יצא הרובוט בבריכת צידקיהו.

 

תעלה זאת היא מתקופה שלאחרי שלטון הורדוס יותר מהתקופה הביזנטית , מציאת תעלה זאת פתרה את שאלת כיצד הגיעו המים, כיום אין אפשרות לעבור בתעלת המים עקב אילוצי כבישים ורחובות  ולכן סגרו את הכניסה באבן בטון ולא במכסה מתכת ,זהו הסימן לעוברים בצד השמאלי כחמישים מטר לאחר המעבר בשער יפו ליד המדרכה .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור