דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

סיור עצוב במתחם הרכבת הישנה בירושלים - 2002

 
סיור עצוב במתחם הרכבת הישנה בירושלים
התחנה ממוקמת בתחילת רחוב עמק רפאים ממול לגן הפעמון. 
הרבה זמן שאני עובר בהליכת הבוקר ליד המבנה המושפל של מתחם הרכבת הירושלמי ,מבנה שלא שירד מגדולתו אלא מהווה פצע כואב בליבה של אזור לשימור , מי מאיתנו לא נזקק בעברו לשימוש בתחנת הרכבת לירושלים אזרתי עוז שלפתי המצלמה ונכנסתי בפרצה והרי לכם בית פתוח בירושלים תרתי משמע .
 
אני זוכר בצעירותי רכבות עמוסות באזרחי המדינה נוהרים ליהנות מימשאבם של הירושלמים, השלג .
 
רבים עלו בימי ירידת השלג ברכבת ,כדברי השיר שלג על עירי והגיעו לחוש מהו המרבד הלבן ,זוכר אני רכבות מלאות אזרחי המדינה הבאים בשעריה כאשר נכבשה ירושלים   ומהרכבת נחשולי אדם פסעו לכוון הכותל  וכל העם  נדרשים כיום לתבוע  את עלבונה של העיר להזנחה הפושעת של היום במתחם.
 
     
 
 
האירוניה הגדולה מחוץ למבנה הוא השלט הכחול המספר כי המקום מבנה היסטורי לשימור והפוגע במבנה ייענש.
 
תחנת הרכבת בירושלים מכונה גם תחנת החאן או תחנת עמק רפאים, בניית מסילת הברזל בין יפו לירושלים הסתיימה בשנת 1892 ,זכור לי הסרט הנדיר שהראה את טקס פתיחת התחנה עם נכבדי האומה ,סופריה ואנשי השלטון כולל הממסד הדתי דאז.
 
התחנה פעלה מיום הקמתה עד שנת 1948 מלחמת השחרור והתחילה שוב לעבוד בשנת 1949 לאחר חתימת הסכם השלום עם ירדן, המסילה עברה שיפוץ בשנת 1959, בשנת 1998 חדלה רכבת לפעול עקב בעיות של תחזוקה בעיקר.
 
כמובן שכיום נסלל קו חדש , אשר בניהם של נכדי אולי יזכו לנסוע בה לאחר השלמתו .
 
מבנה התחנה כמודל שהיה מקובל באותם זמנים כלל אולם נוסעים,משרדים שונים שני רציפים מסילה לתיקונים מתחם מסחרי עם מחסנים ורציפי פריקה והעמסה לסחורות של משאיות לרכבת וההפך ובסוף הרציף והמתחם נותרו שני בתים של עובדי הרכבת שעדיין גרים בהם ומסביבם גינה מוקפים בגדר מרשת .
 
פעמים רבות בצעירותי עמדתי להביט בהמולה ,בהפסקות של משחקי הילדים וכמובן הכדור רגל והסטנגה , זאת הייתה הטלוויזיה של אז בקליטה באזורנו.
 
התחלתי את סיורי בחזית המבנה הסגור בפתחיו בלוחות ותריסי הקומה השנייה הפרוצים והשבורים,אומנם לפני שנים אחדות ניתנה ההזדמנות לציירים עולים חדשים לצייר על לוחות הפתחים הסגורים וחלקם השתמרו.  
המתחם מוקף בחלקו הגדול בחומת אבן מחזית התחנה ומצידה ומהחלק האחורי שבו משובצת גדר רשת שנפרצה בהרבה מקומות ומשמשת לונדליים לחדור ולהרוס ולכאורה מראה החזית מסתיר את הכיעור והפצע שאינו ניתן להבלגה.
 
נכנסתי בחלק הפרוץ על משעול ההדוק של השביל של ההולכים לפני עשבים רבים ,חלקי אדנים ושרידי פסי רכבת קידמו את פני, מיד בכניסתי נתקלתי במבני המגורים של עובדי הרכבת ולידם מסילת התיקונים עם בורות הטיפולים כמו במוסך רגיל.

לידם היה פתח למקלט או בור מים כיוון שתעלת איסוף גשמים מבטון הוליכה אליו.
 
כמו מגנט נמשכתי למבנה התחנה הפנימי שעמודי עץ וברזל תמכו בסככה החיצונית,כל החדרים נפרצו ונשדדו מהמקום ברזי המים והאסלות, הציוד המשרדי הדלתות והחלונות ,הרצפות עדיין לא,הקירות מכוסים גרפיטי למכביר ,סמני מדורות ,קירות שבורים ואפילו התקרה האקוסטית מהשיפוץ האחרון היה על הרצפה ממש סדום ועמורה בהשאלה.
 
כאשר יצאתי בפרצה לא הבטתי  לאחור על מנת שלא אבכה .
 
       

 
 
 
בניית אתרים - שרקור