מושב אמציה מערות חזן

מערות חזן
כניסה בחינם
איך להגיע בנסיעה על כביש בית גוברין לכוון קריית גת מספר 35 פונים לכוון מושב לכיש ממנו ממשיכים לכוון אמציה בכביש 3415 , בצומת מושב אמציה ומושב שקף קצת לפני מושב אמציה, ישנה פניה ימינה לכביש סלול אבל צר מאוד, עם שילוט למערות חזן פונים לכביש צר ומעט משובש הממשיך בכמה קילומטר המוביל הן ליער אמציה והן לסכר אדוריים , עד לשלט מערות חזן ולידו פניה שמאלה והחניה , במקום מספר שולחנות לפיקניק הכניסה ליער אמציה ממוקמת מול מערות חזן .
ממגרש החניה ממשיכים קצת במעלה הגבעה, ומגיעים למערות עצמן.

מידע

אזהרה כיום המערות נטושות מבחינת אחזקה הביקורים במקום הם באחריות המטיילים ונערכים עצמאית על ידי המטיילים, מומלץ להיכנס בקבוצות קטנות ובהתחשבות בקבוצות אחרות שבשלבי כניסה וביקור במערות.

המערכת נתגלתה בידי תושבי מושב אמציה בשנת 1979, כאשר נכנסים למערכת מנהרות המסתור עוברים מימין ליד חדר הטהרה, החדרים במבוך הינם גדולים אך מערכת המנהרות בעצמם חלקם מאפשרים תנועה נוחה ובחלקם במעברי זחילה כריעה ,חלקם של המעברים צרים ובעלי גישת מעבר עם מאמץ .

לאחר חדר הטהרה נמצאת המערכת הכוללת שני בורות פעמון חצובות ופיר אנכי שאורכו כשמונה מטר  בית הבד שבו ארבעה חדרים  עם שקעים שנועדו לאכסון כדי השמן  חלקם עם כמאה חמישים שקעים בחדר ואחד עם כמאתיים שקעים כמו כן על הרצפה ממוקמים תעלות ניקוז ואגירה לשמן מכדים שנשברו ,שעל פי הסברות נחצב כמאה חמישים שנה לפני חפירת מערכת המסתור.

בזחילה ומעבר במערכת המסתור מספקת חוויה ייחודית במקום , המעברים הנמוכים והצרים נועדו מעבר של חיילים רומאיים בכניסה למערכת המסתור, חלק מהמעברים סגורים לקהל עקב היותם מסוכנים לביקור, כל פתח במעבר פונה בזווית של 90 מעלות על מנת לאפשר הגנה על המקום מפני חדירה של אויב.

במעברי המחילות משולבים מתקנים חקלאיים שונים ומערכת לאגירת מים , שרידי התיישבות ,מגורים  ואכסון במערכת ,בסך הכול המערכת כולל 35 חללים תת קרקעיים ומחילות באורך 220 מטר וכול המערכת משתרעת על שטח של מעל לחצי קילומטר, לאורך קירות המערכת נחצבו שקעים לנרות או פכי שמן לתאורה, לצד מערכת המסתור ממוקמת גם מערת קולומבריום .