דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

כבישים מגב ההר ירושלים לכוון ים המלח

 
כבישים מגב ההר ירושלים לכוון ים המלח
כביש מספר 90 נמתח מצפון המדינה מטולה עד העיר אילת בדרום, כולנו יודעים כי כביש מספר אחד הוא הכביש בין תל אביב לירושלים אך למעשה נקרא גם להמשכו בדרך היורדת מהר הצופים לכוון גשרי הירדן בבחינת הדרך שאם ירצה השם יוליך עד למדינת ירדן והעיר בת אמון, עירק ופרס .
 
הנתיב העיקרי לדרך מההר לירדן בעת העתיקה נשק לנחלות שבט בנימין ושבט יהודה ועד היום ניתן לראות שרידי מצדיות ועמדות שמירה לאורך הדרכים היורדות מאזור בנימין לכוון מעבר מעלה האדומים , דרך זאת הייתה טובה באותה עת למעבר בתקופות שאינן חורף עקב חוסר הטיפול בנושא הגשם והשיטפונות הנלווים, טיפול ראשוני בבעיית השיטפונות נעשה בעת שקיסר גרמניה הגיע לביקור בשנת 1898 ,אך הגדילו הבריטים במאה ה 19 לטפל בעת שלטונם באזור לטפל בגשרונים ומעברי מים וכן לטיפול נאות לדרכים גם על מנת להעביר אשלג מסדום לירושלים ומשם ברכבת בדרך ליצוא מנמל חיפה .
 
גם בתקופת השלטון הירדני נעשו עבודות תחזוקה ,אך התנופה הגדולה הגיעה לאחר מלחמת ששת הימים והשלטת השלטון הישראלי באזור, שאז הורחב הכביש ונסלל בקטעים חדשים צפונה בואכה עמק בית שאן והלאה והדרך החדשה שנפרצה ונסללה לכוון עין גדי והערבה.
 
כיוון שהדרך עברה בעיר יריחו והתחבורה היהודית די נפסקה בזמן האינטיפדה הראשונה נאלצו לעשות דרך חילופית העוברת מדרום מזרח העיר יריחו, סלילת כביש 6 הורידה נפחי נסיעה על כביש הבקעה , למרות שישראל השקיעה סכומי כסף גדולים והפכה את הכביש היורד מירושלים למפגש עם כביש 90 למסלולים רחבים וגם חלקים מכביש הבקעה מדרום ומצפון.
 
כיום ניתן לרדת בדרך עוקפת לכביש ממזרח לעיר מעלה אדומים מאזור פסגת זאב , בדרך נוספת הישנה דרך העיר העתיקה ולמרגלות הר הזיתים .
 
דרך נוספת שנסללה מתחילה במעלה אדומים ונקראת דרך אלון העוברת בין כעשרה הישובים בגוש אדומים לאורך גבול אזור בנימין לאורך הרכסים והגאיות עד צומת מחולה לפני בית שאן  .

ים המלח מעלה כביש מעלה אדומים ליריחו

כאשר יוצאים לכוון מזרח לעבר ים המלח על כביש מספר אחד ,לאורך הדרך אנו למעשה יורדים בירידות ועולים לגב ההר ,זאת מכוון שאנו חולפים על שני קערים שביניהם קמר שנוצרו בעת שנוצר השבר הגיאולוגי הקדום.

מוזיאון השומרוני הטוב מסמנת לנו את ראשו של הקמר, הקער הראשון הוא קער (בקעת) מישור אדומים והקער השני הוא בקעת מדבר יהודה המוליך לים המלח, בעת שהתהווה השבר נוצרו שכבות סלעיות חתרורים שנחשפו בצבעים שונים ,הסלע התחתון שצבעו כהה שייך לסלעי הביטומן ,מעליו נבחין באזור מעלה אדומים (העלייה לראש הקמר) בשכבה שצבעה אדום או ורדרד.

החוקרים סבורים כי את הגוון האדמדם סיפקה שכבת הביטומן ,כאשר נחשף לקני השמש בעבר עבר תהליך של התחממות ושריפה ,כתוצאה מכך שינה את צבעו לאחר השריפה האורגנית .

הכינוי שנתנו לו התושבים הקדומים אינו שייך לעם האדומי, אלא ההתייחסות לגוון האדום שקיבלו השכבות העליונות של הסלעים.


 
 
 
בניית אתרים - שרקור