חרבת עתרי פארק עדולם

חרבת  עתרי פארק עדולם
כניסה חופשית ,בכניסה תיבת דפי מידע לסיור במקום.
איך מגיעים חורבת מדרס וחורבות עתרי ממוקמות בחלקו האחורי של הישוב צפרירים בפארק עדולם , בנסיעה על כביש 38 מצומת אשתאול לכוון העיר בית שמש, ממשיכים עד צומת האלה ומשם ממשיכים ישר לצומת לי און לשעבר שריגים, משם ממשיכים עוד כשלוש מאות מטר לצומת מצפה משואה,(שילוט לפניה ימינה משואה ) ושילוט פניה שמאלה לחרבת עתרי במרחק חמישה קילומטר,וחרבת מדרס  לאחר קילומטר בנסיעה על כביש סלול המתחלף לאחר מכן לשביל עפראת חורבות מדרס,ממשיכים לצומת טי, מול קו החשמל ,פונים ימינה דרך שדרת הברושים,נוסעים 4 קילומטר, ופונים שמאלה למגרש החניה של התל, קיים שילוט במקום.
מידע
לאחר שמחנים את הרכב בחניון,עולים לשרידי הכפר דרך מקווה המים,ממשיכים למערת הקבורה עם התבליטים,ומגיעים לשרידי הכפר, אשר בו נמצא המבנה הציבורי אשר משערים כי היה בית כנסת ומחילות המסתור והמנוסה שלו.

שרידי חרבת עתרי מעידים על התיישבות עתיקה מהעבר,החורבות ממוקמות על גבעה שגובהה 400 מטר ומשתרעים על שטח גדול, השטח מסביב לגבעה מכוסה צמחייה שונה האופיינית לאזור, הישוב נהרס בשנת 69 לפני הספירה בעת המרד הגדול,כיוון שהמקום לא יושב מחדש , יכלו הארכיאולוגים לגלות מידע רב על התקופה ואורח החיים בו.

באזור החרבה נחשפו ממצאים מכמה תקופות אך בעיקר מתקופת בית שני, תקופת מרד בר כוכבא, על פי הסברות אחד מהמבנים הוא בית כנסת,שלושה מקווי טהרה,מערת תבליטים אשר שימשה לקבורה,נמצאו חרסים עם כתובות,מטבעות, נמצאו שרידי רובע מבוצר שכלל מחילות מסתור,ותעלות מנוסה , מתחת לשרידי מבנים נתגלו חדרי מסתור,אשר חוברו בין הבתים,וכללו פתחי מילוט,ותעלות אשר הוליכו מים אליהם מבור מים, בחלק הצפוני נתגלה חדר מסתור שהפך למערת קבורה רומאית, כמו כן נמצאו שרידי עצמות של תושבי המקום ועל פי הממצאים נהרגו בעת הלחימה.

הממצאים ומערכות איסוף המים, מאששים את הסברה כי תושבי המקום עסקו בחקלאות ויעידו על כך,טרסות גידולי הירקות והכרמים, וגת ליצור יין.

מוזיאון תצוגה ארכיאולוגית
הכניסה חופשית
המתחם לתצוגה פתוח בכל יום בשעות 08:00-16:00 כולל בסופי השבוע.
איך להגיע בנסיעה על כביש 38 המוליך מבית שמש לבית גוברין,חולפים על צומת האלה,200 מטר מצפון צומת כפר ישעיהו,ליד סימון הקילומטר השמיני, נראה מתחם מבנים.
מידע
המקום משמש כפרויקט משותף לקקל ולרשות העתיקות, במקום עוסקים בלימוד ארכיאולוגיות של הסביבה בחבל עדולם, ניתן לבני נוער ולמבוגרים להשתתף בחפירות ארכיאולוגיות הנערכות באזור, במקום מוצגים ממצאים ארכיאולוגיים אשר נחשפו במהלך החפירות, ומלמדים אותנו על חיי הישוב הקדום באזור.