מטע חורבת חנות

הכניסה חופשית   בסוף אפריל 2012 הושחת האתר,היה קיים מחסור בכסף לשחזור הפסיפס ,אך נעשה ניסיון בתקופה האחרונה לשקמו.

איך להגיע איך להגיע איך להגיע כאשר מגיעים מהמרכז, נכנסים לכביש המוליך מבית שמש לצומת האלה, פניה שמאלה לכוון קבוץ נתיב הלה, תחנת הלוויינים, ממשיכים בעליה לכוון ירושלים, לאחר העלייה הקשה ,כקילומטר לפני מושב מטע פונים לדרך עפר ומיד בכניסה מבנה הנקרא חרבת חנות ,שרידי בית בד ומבנה של אכסניית דרכים קדומה וחונים.

לבאים מירושלים, עולים לכוון נס הרים בכביש העובר בעין כרם מתחת לבית חולים הדסה עין כרם, עולים את העלייה ובצומת טי פונים שמאלה לכוון בר גיורא, ממשיכים לכוון צומת האלה, כקילומטר לאחר הכניסה למושב מטע, פונים לפי שילוט ימינה ועוצרים, בכניסה מבנה הנקרא חרבת חנות  או בשמה הקדום   חרבת אל חאן   .

בכניסה נבחין בגל אבנים גבוהה שחלק מהארכאולוגים בראשם אלי שנהב ,המייחסים אליו בסבירות מסוימת ,כי זהו גל האבנים המכסה את מקום קבורתו של גוליית ,בזכות עדות של נוסע בחלף על פני המקום במאה השישית לאחר הספירה שציין בכתביו את המקום, בסיפורו טען הנוסע כי ,החולפים על פני המקום נהגו להשליך אבן על הערימה.

בשנתיים האחרונות עבר החניון שדרוג וקק"ל הוסיפה שולחנות וספסלים ואף ברז מים ושיפרה את החניון לטובת האנשים המוגבלים והנכים, כולל שביל לשרידי רצפת הפסיפס שמפארים את רצפת הכנסייה הביזנטית הישנה.

החרבה שימשה בעבר כחאן דרכים, היא יושבת על דרך הקיסר אשר הובילה לירושלים, במעלה הדרך היושבת על כביש צומת האלה לכוון נס הרים, המבנה של חרבת החאן כולל רצפת פסיפס המכוסה בחול, שנתגלתה בשנת 1985 בחפירות שנוהלו בידי אלי שנהב, רצפה שכללה מדליוני המתארים חיות וצמחים היוצאים מתוך שריגי גפן, על רצפת הפסיפס התגלתה כתובת ביוונית שתרגומה היה כי הרצפה הונחה בימי החסיד ביותר והאהוב ראש הכנסייה ומנזר תיאודורוס ,כן נתגלתה קריפטה מתחת לרצפה.

בגומחות בקירות המבנה טמונים מברשות, אשר המבקרים מטאטאים את החול לצד החדר חושפים את הפסיפס ,נהנים ומכסים שוב להגנת הפסיפס, במקום ישנם שרידי גת ישנים ומאגר מים.

הרצפה המקורית לא הועברה למוזיאון ונשארה במקום על מנת שנוכל לחוות את צביונו המקורי של המבנה, רצפת הפסיפס כולל אלמנטים של בעלי חיים וצורות גאומטריות, לסיום אפשר לנפוש בחניון הכולל שולחנות וספסלים, לנוח ולהמשיך למעין מטע ולמעין תנור  .

בד בבד נערכו חפירות ארכאולוגיות נוספות בידי רשות העתיקות ,שהניבו את בריכת המים שנוקתה מהלכלוך ונתגלו קירותיה המחופים טיח ,ממש בכניסה לחניון, בקרבת מקום נחשפה גת שרצפתה מכוסה בפסיפס בצבע לבן.