דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

קיסריה אמות המים

 

איך להגיע :בנסיעה על כביש החוף ,יש לרדת במחלף קיסריה, ליד תחנת הכח אורות רבין,ולהמשיך על פי השילוט לעתיקות קיסריה הנמצאים על חוף הים,

או הנוסעים בכביש החוף הישן,ירדו במחלף נחל חדרה,אחרי אזור התעשיה,יעברו מתחת לגשר של כביש החוף החדש,ולהמשיך לקיסריה.

 

ברמזור השני בכביש הישן נפנה שמאלה לכיוון אור עקיבא. בכיכר השנייה באור עקיבא ניפנה שמאלה וניסע לכיוון מערב לכיוון שכונות קיסריה. בכיכר הבאה נפנה ימינה ובצומת הבאה שמאלה עד לחוף הים ולחנייה .

מידע

שלוש אמות נבנו בתקופות שונות על מנת לספק מים לעיר קיסריה הקדומה,שבשיא גדולתה מנתה כמאה אלף תושבים :

 

התעלה הראשונה של האמה נבנתה ,על פי הידוע על ידי המלך הורדוס ושאבה את המים ממעיינות שוני מצפון לבנימינה, המים הובלו על תעלה מעל קשתות,ולאחר מכן במנהרה.

 

תעלה נוספת חוברה לעיר, ממעיינות צברין הממוקמים צפונית לישוב עמיקם,בנקבה שאורכה כששה קילומטר ונחפרה בידי חיילי הליגיון העשירי בימיו של הקיסר אדריאנוס,היא שאבה את מימיה מעין צברין ומעין אביאל, בצד המערבי של האמה ישנן כתובות רומיות של הלגיונות השני והעשירי.

 

התעלה השלישית נבנתה בתקופה הצלבנית,על בסיס האמה התחתונה ומכיוון שהייתה גבוהה מעל לשני מטר , הוגבה גם התעלה השנייה ליצירת איזון גבהים בעת זרימת המים בתעלות ,חלקם של המים בעיקר באמה האחרונה מנחל סנונית ואפילו ממעין עמיקם ,.

 

אמת המים הגבוהה

 

האמה שאורכה כשבע עשר קילומטר ,החלה את דרכה ממעיינות שוני ובחלקם מהחלק הגבוה של נחל התנינים ,בנוסף שאבה את מימיה מעין צברין ומעין אביאל,  חלק גדול מן התעלה שרדה את תקופות השנים, על פי הממצאים הארכיאולוגיים ,חלקה המזרחי של התעלה כך משערים נבנה בימיו של המלך הורדוס.

 

חלקה המערבי של האמה הגבוהה ,על פי הממצאים, נבנתה בימי מרד בר כוכבא בשנים 130-140 לספירה, אימות לסברה זאת לתאריך הקמתה של האמה, אנו מוצאים בכתובות החרוטות במקומות שונים לאורכה שבה מצוינים שמותניהם של הגדוד  העשירי השישי והשני שסייעו בהקמתה של האמה כמובן בעת שלטונו של המושל אדריאנוס.

 

כתובת כזאת אנו מוצאים ליד הכניסה לכפר בית חנניה בחלק החיצוני של האמה ניתן לראות כתובות מסותתות הכוללות סמל וכתובת המספרת על בנייתה בידי חיילי הליגיון העשירי

 

שרידים של האמה העליונה ,נראים במחצבות בנימינה ומוליכים עד חוף ימה של קיסריה ששם בסופה נהרסה האמה בידי הים,שרידיה מכוסים בחלקם  בחולות נודדים, התעלה הוצבה  על  קשתות כיוון שנדרשה לחצות את השטח שבגבעות הכורכר ,באזור הישוב גסר א זרקא , לכן גם נחצבה נקבה מחופה שאורכה כחצי קילומטר , שהעבירה את המים ,עם חמשה עשר מקטעים – פירים אנכיים לזירוז נפילת המים ומשם שוב בתעלה על קשתות אשר מסתיימות בחוף הקשתות של קיסריה .

 

האמה הנמוכה

 

את האמה התחתונה שאורכה היה כחמישה קילומטר ,החלו לבנות על פי הממצאים במאה הרביעית לספירה על מנת למצוא פתרון לבעיית המחסור במים לאוכלוסיה שגדלה בשטחה של העיר, האמה החלה באזור הנביעות מאזור ביצת כברה שהינם באזור הקבוץ מעגן מיכאל

 

כיוון שהאמה החלה במפלס נמוך,נדרשו פעולות של בניית סכרים ותעלות ,לכן נבנו שלושה סכרים אחד בשפך נחל התנינים באזור שמורת נחל התנינים ,שני סכרים נוספים ממוקמים כסכר אחד שאורכו כמאתיים מטר נבנה בחלקו המזרחי של נחל התנינים , הסכר המערבי שאורכו כתשע מאות מטר חסם לכוון ביצות כברה.

 

כתוצאה מבניית הסכרים הורמו המים באגם המלאכותי לגובה של כששה מטר  הסכרים הללו יצרו אגם במפלס גבוה יותר,אגירת המים בסכר, כתוצאה מבניית הסכר המים השקיעו את תווי האמה הראשונה בחלקם ונוצר מצב שבו נוצרה אמת מעקף המאפשרת למים לזרום בשיפוע לעיר קסריה ,כמויות המים שהוזרמו באמה התחתונה , היו בכמות גדולה מהמים שהוזרמו באמה העליונה .

 

הלכלוך שהצטבר באזור הסכרים והאגם נוקו בשנים האחרונות,כתוצאה מכך ניתן כיום לסייר ולראות ביציאה הדרומי את מערכת חלוקת המים ,לאחר המעבר במערכת הויסות , מערכת החלוקה חלקה את המים לאמה ובחלקם לתעלה שהוליכה למערכת שהפעילה טחנות קמח

כיוון שהמערכת שופצה בחלקה ,מוזרמים בה מים מהאגם שדופן בדייק עפר ,על מנת להדמות את פעולת המערכת כפי שפעלה .

 

בעבר בתחילה הוזרמו המים בתוך תעלה חצובה , שבחלקה חופתה בגג מקומר מעל לתעלות, לאחר מכן המים בתעלה המשיכו לזרום  ,בחלק המערבי לישוב גסר א זרקא, בנתיב שהיה מקביל לאמה הגבוהה,שתי האמות מסתיימות בחוף הקשתות בקיסריה ,האמה התחתונה ממוקמת בחלק המזרחי של האמה הגבוהה , כיוון שאמה זאת אינה על עמודים היא מחופה דבר אשר מונע במעט את התמלאותה בחול וניתן לעבור בחלקה .
 

הבעיה העיקרית של האמות בקטע הסופי שעל שפת הים הוא סחף החולות המכסים את אמות המים ,פרנסי העיר לא השכילו לסלק את החולות הנודדים מאחד משרידי מוליכי המים היפים בארץ וחבל.

 


 
 
 
בניית אתרים - שרקור